Redan till midsommar kan Gotland och Visby fÄ ett internationellt mattorg.
â Vagnarna Ă€r bestĂ€llda, med option pĂ„ fler, sĂ€ger Mattias Andersson och berĂ€ttar att det i första hand handlar om sju stycken foodtrucks för servering av mat frĂ„n lika mĂ„nga lĂ€nder.
Bakom företaget som driver den nya internationella matmarknaden finns förutom Mattias Andersson ocksÄ Eva Werkelin och Pigge Werkelin, som driver Norderstrands camping.
FrÄn idé till handling har det gÄtt snabbt, bara nÄgra veckor.
â Vi har alla sett olika matmarknader runt om i vĂ€rlden nĂ€r vi har varit ute och rest. Det skapar en hĂ€rlig atmosfĂ€r, men det finns inte pĂ„ Gotland Ă€nnu, sĂ€ger Mattias Andersson.
Integrationsprojektet stöttas av Arbetsförmedlingen, SFI och av Almi, som ska hjÀlpa de sju matintresserade familjer man just nu söker.
â Vi erbjuder dem att bli en del av vĂ„r matmarknad. Vi stĂ„r för risk, marknadsföring och vagnar, sĂ€ger Mattias Andersson och berĂ€ttar att familjerna betalar hyra baserat efter hur mycket de sĂ€ljer och omsĂ€tter.
Varje familj fÄr sjÀlv starta eget företag, sÀtta sin meny och driva sin foodtruck. Förhoppningen Àr att hitta dem under vÄren och att kunna öppna redan till midsommar.
â Jag tycker att det hĂ€r Ă€r superroligt. VĂ„r del blir att hjĂ€lpa dem att starta företagen. Vi kommer att stötta familjerna med utbildning utifrĂ„n vilka som Ă€r med, sĂ€ger Pernilla Swenson, företagsrĂ„dgivare pĂ„ Almi, och berĂ€ttar att det kan handla om att lĂ€ra dem regelverk hos till exempel Skatteverket eller miljö- och hĂ€lsa.
Förhoppningen Àr att familjerna tar med sig unika kunskaper frÄn de lÀnder de kommer ifrÄn.
â De har av nĂ„gon anledning lĂ€mnat sitt land. Alla de hĂ€r mĂ€nniskorna som kommer hit Ă€r fantastiska och drivna. De har ett yrke i ryggen och vill bli inkluderade i samhĂ€llet. Att fĂ„ stötta de hĂ€r familjerna ska bli vĂ€ldigt roligt, sĂ€ger Eva Werkelin.
Tanken Àr att matmarknaden ska hÄlla öppet sju dagar i veckan, frÄn klockan 11 till 20, och servera bÄde lunch och middag fram till vecka 33.
â Varje land ska fĂ„ i uppdrag att presentera en rĂ€tt för 100 kronor, och för barn 50 kronor. I och med att marknaden Ă€r mobil kommer den att kunna finnas pĂ„ marknader och skördefester under resten av Ă„ret, sĂ€ger Mattias Andersson.
Familjerna kan ha olika bakgrund, och olika sysselsÀttning resten av Äret. NÄgon kanske lÀser SFI, andra via CSN till andra yrken under resten av Äret.
â Det hĂ€r Ă€r ett sĂ€tt att hjĂ€lpa till att fĂ„ ut mĂ€nniskor i arbetslivet, sĂ€ger Eva Werkelin och menar att en del kanske sedan tar steget att ta över en etablerad restaurang pĂ„ ön.
Den nya matmarknaden tror hon frÀmst kommer att konkurrera med snabbmat frÄn livsmedelsbutikerna, mindre med övriga restauranger.
â Det hĂ€r blir nĂ„got unikt, ett utflyktsmĂ„l som inte finns i dag och vĂ„r analys Ă€r att den absolut behövs, sĂ€ger Mattias Andersson och berĂ€ttar att det bland annat visats sedan han utvĂ€rderat förra Ă„rets satsning pĂ„ en restaurang inne pĂ„ campingen.
FrÄn Almis sida Àr förhoppningen Àr att maten ska bli en vÀg in i öns nÀringsliv som företagare, dÀr de deltagande familjerna kan vÀxa som mÀnniskor.
â Jag ser att det hĂ€r Ă€r större Ă€n att bara handla om foodtrucks. En stor del i projektet Ă€r att integrera mĂ€nniskor i samhĂ€llet. För Almi ser jag att vi kan fortsĂ€tta, dĂ€r varje familj har en egen kontaktperson hos oss i sommar, sĂ€ger Pernilla Swenson.