Visby kan bli först med induktiv elväg

Visby konkurrerar med Lund och Göteborg om att få anlägga en elektrisk väg där fordon laddas under färd. ”Vi har rätt teknik” säger Alec Arho Havrén.

Alec Arho Havrén och Lina Havrén har några månader på sig att fördjupa planerna om en elektrisk väg i Visby. Ett av förslagen är en väg mellan Almedalen och kryssningskajen.

Alec Arho Havrén och Lina Havrén har några månader på sig att fördjupa planerna om en elektrisk väg i Visby. Ett av förslagen är en väg mellan Almedalen och kryssningskajen.

Foto: Per Leino

Visby2018-10-03 06:00

Trafikverket har upphandlat tre projekt som får fram till i mars på sig att detaljerat beskriva de försök man vill göra med elektriska vägar. Gotland GPE Curcuit AB är ett av dem som fått en miljon kronor till det fortsatta arbetet.

Det gotländska bolaget satsar på induktiv laddning, det vill säga att energi överförs trådlöst från vägbana till fordon. Trafikverket är mycket intresserat av den tekniken.

– Induktiv laddning testas redan i Göteborg och Södertälje, men bara på stationära platser vid busslinjers ändhållplatser. Försök med att ladda trådlöst under färd finns inte i Sverige, säger projektledaren Mats Andersson vid Trafikverket.

Gotland GPE Curcuit AB vill inleda med att bygga en provsträcka på hundra meter vid Gotland Ring, mest för att testa byggteknik. Sedan ska antingen en fyra kilometer lång väg mellan Östercentrum och Visby flygplats byggas, alternativt en 1,4 kilometer lång väg mellan Almedalen och kryssningskajen.

– Vi är öppna för båda alternativen, säger bolagets styrelseordförande Alec Arho Havrén.

Projektet ska tillhandahålla en eldriven buss, men ska inte svara för trafiken.

Tekniken med induktiv överföring har utvecklats av det israeliska företaget Electreon, som har en testbana och planerar att testa tekniken i större skala i Tel Aviv på en 800 meter lång sträcka i kollektivtrafik.

– Israelernas metod är intressant. Ett projekt i Visby skulle kunna visa hur tekniken samverkar med övrig trafik. Ju fler turister i området, desto bättre, säger Mats Andersson.

Alec Arho Havrén var förra året delaktig SERT (Smart Energy Road and Traffic System), ett av de nominerade projekten i Infra Awards 2017. Även SERT var ett projekt om elektriska vägar.

– Det var ett konceptuellt projekt. Vi ligger mycket längre fram nu, säger han.

Trafikverket ska utvärdera projekten i vår. Hur många som får fortsatt bidrag är oklart. Gotland GPE Curcuit AB konkurrerar med konsortiet Västsvenska elvägar, som vill bygga en anläggning på riksväg 40 nära Landvetters flygplats. Tekniken är liknande den som används för drift av spårvägar. Den andra konkurrenten är Innovation Skåne som vill bygga en väg för konduktiv laddning i Lund.

Trafikverket har i uppdrag att öka kunskapen om elektriska vägar. Två försök pågår redan, ett i Sandviken och ett vid Arlanda. Vid Sandviken invigdes en teststräcka sommaren 2016. Tekniken är spårvagnsliknande, med kontaktledningar drygt fem meter över körbanan. Vid Arlanda sker överföringen via en skena i vägbanan.

Teknik för laddning

Konduktiv laddning. Energi överförs från vägbanan med skenor eller en luftledning som laddbara fordon kan kopplas till under körning. Antingen sker laddningen kontinuerligt under drift eller när de står stilla. Konduktiv laddning kräver kontakt mellan fordonet och skena/elledning.

Induktiv laddning. Laddningen sker trådlöst. För överföring krävs att vägen som fordonet ska laddas på har en laddplatta samt att fordonet har en induktionsmottagare. Tekniken är ny i trafik men används sedan länge inom andra områden.

Fakta: Trafikverket

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om