Vill marknadsföra hela Gotland

Doldisen Gotland Promotion flyttar fram sina positioner i det tomrum som har uppstått efter Gotlands turistförening. Nu vill man göra Destinationgotland.se till en portal för hela Gotland.

Inte bara båt. Conny Bohlin från Gotland Promotion och Per-Erling Evensen från Destination Gotland är på väg mot ett nytt samarbete med Ola Mattsson från Gotlandsflyg.Foto: Henrik Radhe

Inte bara båt. Conny Bohlin från Gotland Promotion och Per-Erling Evensen från Destination Gotland är på väg mot ett nytt samarbete med Ola Mattsson från Gotlandsflyg.Foto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Visby2011-10-07 04:00

För några veckor sedan presenterade Region Gotland de nya regionala bolag som ska ta över ansvaret för marknadsföringen av ön till både turister, folk som vill flytta hit och etablera företag här. Men regionen förklarade samtidigt att man gärna "krokar arm" och samverkar med näringslivet.

Nu kliver Gotland Promotion fram och presenterar sig som en samverkanspartner som gärna tar ett större ansvar för marknadsföringen av hela Gotland. Gotland Promotion ägs av Destination Gotland och några andra företag i turistbranschen och driver i dag bokningssidan Destinationgotland.se. Genom att man har knutit till sig ett stort antal lokala företag kan inte bara båtbiljetten, utan också boendet och aktiviteterna nu bokas på samma sida.


Gotlandsflyg går med
Och mer ska det bli, förklarade bolagets vd Conny Bohlin när han presenterade företagets framtidsplaner på en presskonferens i går:

Redan nu är det klart att Gotlandsflyg är på väg att ansluta sig till portalen. Deras flygbiljetter ska gå att boka här och eventuellt kommer de också att gå in som delägare.

Conny Bohlin hoppas att fler företag ska följa deras exempel så att Gotlandsresenären också ska kunna boka restaurangbordet här:

- Destinationgotland.se ska inte bara kopplas till båten, utan bli en bokningsportal för hela Gotland.


Samlar styrkorna
Genom att samla styrkorna och knyta upp näringslivet på Gotland kring en gemensam portal hoppas Conny Bohlin att man både underlättar för den som vill besöka Gotland och att man får in mer pengar till marknadsföringen av Gotland.

- Allt som bokas här kommer att bidra till att vi kan satsa mer på marknadsföringen av Gotland. Det kommer alla på ön att tjäna på, säger Conny Bohlin.

Gotland Promotion är på väg att ta in fler delägare i bolaget. Nästa vecka räknar man med att kunna avslöja en ny delägare som inte har direkt koppling till turistnäringen.


Samverkan
Regiondirektör Bo Dahllöf ser Gotland Promotion som en kraft när det handlar om marknadsföring. Men Region Gotland samverkar gärna med flera organisationer.

- Om Tillväxt Gotland tar den roll som vi hoppas att de ska göra vill vi också gärna samverka med dem, säger Bo Dahllöf.

Gotland Promotion ägs av Rederi AB Gotland, Gotlandsresor, Gotlands konferens- och turistservice och Kneippbyn AB.

Gotland Promotion paketerar, marknadsför och säljer Gotland. Via Destinationgotland.se, varifrån man i dag kan boka boende resor och aktiviteter hos 130 företag på ön.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om