"Vi såg mycket båttrafik"
Magnus Thorn, chef på sjöinformationskompaniet i Visby och med många års erfarenhet av sjöbevakning, vet att det förekom mycket trafik öster om Gotland.- Men om man dumpade går ju inte att säga.
Spaning. Man såg på radarn att trafiken ökade från baltiska hamnar, främst Liepaja, i samband med att Sovjet avslutade sin militära närvaro. Att dumpning förekom är dock inget som sjöbevakarna kan vidimera. Magnus Thorn, chef för sjöinformationskompaniet. Foto: Henrik Radhe
Foto: Henrik Radhe
Sovjetunionen föll och man förberedde sig på att lämna Estland, Lettland och Litauen. Militär materiel skulle bort, eller förstöras.
- Man har ju hört att det handlade mycket om den brända jordens taktik. Det skulle inte finnas något kvar. Man förstörde till exempel många fartyg. Dom sänktes vid kaj för att inte kunna användas.
Dumpning förekommer
Magnus Thorn påpekar att dumpning till havs förekommit under lång tid. Men han har ingen aning om vad som kastades över bord eller exakt var det skedde.
- Vår uppgift då precis som nu är att rapportera vidare till kustbevakningen och till försvarsmakten när vi ser något på radarbilderna som avviker från det normala. De rapporterna finns nog sparade i dagboksform på Krigsarkivet, men är stämplade som hemliga. Även om vi kan filma sekvenser av radarbilderna så finns inget av det kvar. Filmerna sparas bara i sex månader.
Han har pratat med kolleger som var med på den tiden när de misstänkta dumpningarna pågick. Men man vet alltså inte mer än att det skedde en ökning av trafiken, främst in och ut från Liepaja i Lettland och att det handlade om både civil och militär fartygstrafik.
Gotland passeras varje år av cirka 52 000 fartyg inräknat allt från fiskebåtar, handelsfartyg, militära fartyg och passagerarfartyg. I fjol skedde en markant nedgång i båttrafiken.
- Förmodligen beroende på lågkonjunkturen, säger Magnus Thorn, som med egen personal och värnpliktiga har dygnet-runtkoll på alla fartygsrörelser runt Gotland.
Mycket av informationen får man som signaler från båtarnas transpondrar. Den tekniken är ganska ny. Förr fick man ropa upp båtarna via radio.
- I bästa fall fick man svar.
I dag måste alla fartyget över 300 ton och alla passagerarfartyg ha transponder.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!