Tystnaden ett nej till flygaffär

Jan Havossar gjorde i går det enda han menar var rätt. Han gjorde ingenting.Därmed gav han signalen till Sverigeflygs styrelse att han inte tänkte skriva på avtalet om en försäljning av bolaget.

Talande tystnad. Delägaren i Sverigeflyg Jan Havossar, Visby, hörde aldrig av sig i går till bolagets styrelse. Tystnaden var hans besked om att han inte godkänner försäljningen av Sverigeflyg till Braganza/Braathens.Arkivfoto: Henrik Radhe

Talande tystnad. Delägaren i Sverigeflyg Jan Havossar, Visby, hörde aldrig av sig i går till bolagets styrelse. Tystnaden var hans besked om att han inte godkänner försäljningen av Sverigeflyg till Braganza/Braathens.Arkivfoto: Henrik Radhe

Foto: Henrik Radhe

Visby2011-05-06 04:00

- Jag har gett de andra ägarna beskedet att jag inte tänkte skriva under avtalet. Men jag har inte försökt kontakta dem och jag har inte heller blivit kontaktad under dagen (läs: torsdagen) säger han till GA.

Han vet att tolkningen av hans tystnad bara är en: det blir ingen underskrift, det blir ingen flygbolagsaffär.

Jan Havossar kan alltså med sina 15 procent av aktierna stoppa den redan avtalade försäljningen av Sverigeflyg till norska Braganza/Braathens.

Han var i gårdagens GA mycket kritisk mot hur affären gjorts upp i smyg utan hans vetskap.

Han var också kritisk mot att bolagsförsäljningen inte aviserats brett så att andra haft en chans att bjuda och därmed fått priset att stiga.


Eget bud
Jan Havossar har i dagarna - tillsammans med ett konsortium - lämnat ett eget bud på Sverigeflyg som han uppger är tio miljoner kronor högre än det bud som det norska bolaget lagt.

- Att affären nu spricker är inte min sak, det är något som de andra i styrelsen får ta ansvar för. Jag vet var jag står i det här rent juridiskt. Och jag menar ju att de andra i styrelsen med Michael Juniwik och Pigge Werkelin är ute på väldigt skör is.

Jan Havossar berättar också att han den senaste tiden fått flera brev från majoritetsägarnas advokatbyrå, brev där han genom påtryckningar uppmanats att godkänna avtalet.

- I breven har man betonat de rättsliga konsekvenserna om jag inte skriver under.

En sådan konsekvens kan bli att Braganza/Braathens kräver skade-stånd av Sverigeflyg för kontraktsbrott.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om