När allt färre går på restaurang på grund av oro för att smitta eller bli smittade av coronavirus eller förkylning märks det tydligt i ekonomin för krögarna. Därför väljer allt fler att marknadsföra sina avhämtningsmenyer för att både kunna erbjuda mat till de som vill äta gott men som inte vågar äta på lokal och för att försöka fylla ett växande hål på inkomstsidan.
Några som nu i coronatider vill underlätta för kunderna att få ta del av deras mat är restaurangerna Adel 33 och Isola Bella i Visby. Båda har haft mat för avhämtning tidigare men går nu ihop och kommer tillsammans med Gotlands Cykeluthyrning att kunna erbjuda utkörning av mat med cykel.
– Vi upplever att vi har ett stort tapp i och med corona, och tappet är inte kortsiktigt, säger Patrik Kummu på Adel 33.
En tanke som då väcktes hos Patrik var att se på möjligheterna till utkörning. Det är dock inte alltid något som är enkelt för mindre restauranger menar han då det ofta kräver att man tar dyra avgifter eller kräver större beställningar.
Men efter att ha pratat ihop sig med Nenad Egic, som driver Isola Bella och Björn Wallenström på Gotlands Cykeluthyrning föddes en idé.
– Vi ska börja med att köra ut vår och Isola Bellas mat med cykel där det går, och är det längre avstånd fixar Isola Bella utkörning med bil.
De hoppas också att fler restauranger hänger på initiativet, som inte är tänkt att finansieras av pålagda utkörningsavgifter eller storordrar.
– Det finns inget vinstintresse i utkörningen, utan vi vill bara kunna få ut maten. Vi tänker inte ta några pengar av kunden för den här utkörningen. Den kostnaden skulle vi ändå gå back om vi inte får försäljningen. Vi vill hellre möjliggöra att kunderna kan få maten levererad.
Tanken är att vara igång senast på tisdag, och att fler restauranger kan ansluta sig i efter hand.
– Kan vi komplettera med fler restauranger som är med så man kan sitta hemma i soffan och beställa en pizza och en sushi och få dem i samma leverans, då har vi det ju bättre än vi nånsin haft det på Gotland, säger Patrik Kummu.
Några andra som satsar på take-away för att underlätta för sina kunder är Visby Crêperie och Logi. I måndags fick de trotsa sina egna tidigare beslut och börja med avhämtning av sin meny.
– I såna här tider så föds kreativitet och man hittar andra lösningar. I alla år har vi varit bestämda att vi inte ska ha take-away, men så ser man plötsligt hur viktigt det är att tänka annorlunda i en krissituation, säger Susanne Liljenborg på Visby Crêperie och Logi.
I restaurangen har man sett en nedgång efter coronautbrottet och även om det fortfarande kommer gäster är de inte lika många som förut och sitter gärna glesare mellan borden. Men initiativet att erbjuda avhämtning är uppskattat, och med närhet mellan kassa och ytterdörr behöver de som inte vill ens gå in i restaurangen.
– Det har varit väldigt positivt. Vi har haft en hel del som kommit hittills. Vi har gått ut med kortterminalen till vissa som inte velat gå in och det har funkat bra och har varit väldigt uppskattat.
Galetterna läggs i nuläget i pizzakartonger med påtejpad crêperi-märkning. Att få egna tryckta kartonger är svårt när besluten behöver tas snabbt.
– Vi har försökt anpassa med smörpapper i botten. En galette har inte lika torr botten som en pizza men det funkar väldigt bra. Vi har fått vara lite kreativa.