SVT letar aktivt efter nya forum

Almedalsveckans betydelse har luckrats upp bland de stora mediebolagen. ”Vi tittar aktivt efter andra platser där allmänhet och politiker möts” säger Eva Landahl, projektledare för SVT.

Liberalernas partiledare Jan Björklund intervjuas i Almedalen av SVT.

Liberalernas partiledare Jan Björklund intervjuas i Almedalen av SVT.

Foto: Dennis Pettersson

VISBY2019-01-31 07:01

Inför Almedalsveckan 2019 har de största mediejättarna nu lagt fast sina planer för sommaren. Samtliga kommer att gradera ner sin bevakning i förhållande till fjolårets jubileumsvecka då mötesplatsen firade 50 år.

Det har tills dels sin naturliga förklaring att 2018 var valår.

Men det är inte hela sanningen. För över tid anser såväl SVT som TV4, Expressen och Aftonbladet att Almedalsveckan mist sin politiska relevans och att kostnaderna för att delta inte svarar upp mot det de anser sig få ut av sin närvaro.

Sveriges Television letar redan aktivt runt om i landet för att hitta fler forum där politiker och allmänhet möts.

Eva Landahl är projektledare för SVT:s Almedalsbevakning:

– Almedalsveckan är inte lika exklusiv i dag som tidigare. Politikerna håller sina sommartal runt om i landet och det finns andra sätt att driva politik. Sedan Järvaveckan startade inser vi att betydelsen av Almedalen börjar luckras upp.

SVT finns förstås ändå på plats, om än med färre medarbetare än tidigare, för att nyhetsbevaka, sända morgonstudio och de politiska talen.

Programmet ”Opinion Live”, vilket sänts varje dag klockan 20, utgår dock och det kommer att produceras färre inslag från SVT-scenen.

En faktor för SVT:s lägre bemanning är de ökande boendekostnaderna i Visby där vissa hotell ställer speciella krav, som tvånget att boka hela veckan eller boka upp sig på flera år framåt.

– Vi överväger kostnaderna i allt vi gör, säger Eva Landahl.

För TV4 blev omläggningen av hyressättningen för markytor inför 2017 års vecka kännbar. Det har gjort att man internt lyft frågan huruvida det är motiverat att bevaka i samma omfattning som tidigare.

Mattias Hägerlund är projektledare:

– Inför detta år har vi beslutat att göra det, nästa år tar vi en ny diskussion. Jag har länge ansett att veckan kunde halveras, låta partierna dela dagar och på så sätt halvera kostnaden för oss deltagare.

2019 avser man att vara nere på ”normal nivå” efter fjolårets valårssatsning. Kanalens huvudfokus är att följa och bevaka politiken.

– För oss är det fortfarande i centrum och det ger möjlighet att enkelt träffa viktiga personer. Men man kan helt klart säga att delen politik kontra annat innehåll förändrats kraftigt över tid, säger Mattias Hägerlund.

Expressen planerar sin satsning utifrån nyhetsutvecklingen och ser i år inga skäl till att minska sin bevakning:

– Efter ett minst sagt spännande halvår finns det mycket att debattera och fråga makthavarna om. Politik är högt prioriterat hos oss året runt, säger Linnéa Pettersson, projektledare.

Vissa aktörer drar ner sin medverkan beroende på ökade markhyror och boendekostnader, hur resonerar ni kring det?

– Vi ser alltid över våra kostnader men vi kommer att fortsätta att leverera live-tv med debatter, intervjuer och utfrågningar samt en egen Almedalstidning och en ständigt uppdaterad sajt.

Aftonbladet har tidigare deklarerat att de avser slimma sin närvaro till ”mer rimliga proportioner”. Det vill säga att i mycket högre utsträckning än tidigare utvärdera hela Almedalsveckan.

– Vi anpassar vår bevakning efter vad som är nyhetsmässigt och politiskt relevant. Jag tycker många medier kan fundera över sina prioriteringar vad gäller exempelvis live-tv, är det rätt satsning, hur många tittar, eldar vi för kråkorna? säger Eric Rosén, biträdande redaktör på Aftonbladet.

Över tid noterar han hur veckan växt på ett anmärkningsvärt sätt, medan den politiska relevansen inte ökat i samma takt.

– Vi kan inte motivera den prioritering vi tidigare gjort, därför kommer vi i år inte att ha ett stort tält för besökare som fylls med innehåll från morgon till kväll, säger Eric Rosén.

Vissa satsar, andra drar ner

Så här resonerar ett antal aktörer som under flera år närvarat under Almedalsveckan.

Västra Götalandsregionen, Camilla Lundén, kommunikatör:

”Regionstyrelsen avsätter i år 750 000 kronor, exklusive resor, boende och seminariekostnader. Av dem avser 600 000 medlemskap i Västsvenska Arenan. Projektgruppen för VGR:s deltagande består av sex personer, utöver dessa kommer ett antal politiker och tjänstepersoner att resa till Gotland. VGR arrangerar i år färre seminarier och fokuserar istället på strategiska möten, Almedalen är Sveriges största politiska mötesplats vilket ger VGR möjlighet att synas och påverka i frågor som är viktiga för regionens utveckling”.

Västsvenska arenan, Ingrid Pousard, ansvarig:

”Västsvenska arenan drivs i form av ett partnerskap mellan åtta enskilda parter, som Göteborgs stad, Västra Götalandsregionen, Chalmers och Västsvenska Handelskammaren. Vi fortsätter den satsning vi inledde 2012 med en mötesplats väster om Almedalen, det ger bra möjligheter att träffa beslutsfattare. De höjda markpriserna har fått oss att fundera på huruvida det är rimligt att närvara, vi måste ju kunna hålla budget och planera vår närvaro. Men där har vi haft en bra dialog med Region Gotland.”

Försäkringskassan:

”Precis som förra året avser vi att helt välja bort Almedalsveckan, även om något formellt beslut ännu inte är taget” meddelar myndighetens kommunikationsavdelning.

Migrationsverket, Per Ek, presschef:

”I år kommer vi inte medverka på samma sätt som de senaste tre åren. Det innebär alltså att vi inte kommer att ha en fast plats, Migrationsplatsen, där vi arrangerar seminarier. Vår satsning under Almedalen hade ett tydligt treårsperspektiv. Men nu vill vi kunna satsa på fler arenor runt om i landet, så vi vill skapa möjlighet att bredda vårt deltagande till exempelvis andra evenemang. Däremot kommer vi naturligtvis ändå vara synliga under Almedalen i år för att kunna ge fakta i en ständigt aktuell fråga. Skillnaden från tidigare år är att vi vill medverka i så många seminarier som möjligt. Mark- och boendepriser har inte påverkat oss i detta beslut”.

TCO, José Gutierrez, presschef:

”Vi skalar ner vår närvaro i förhållande till fjolåret som var särskilt viktigt på grund av valet. Vi avser att i vanlig ordning ta tillfället i akt att prata om arbetslivs- och arbetsmarknadsfrågor, Almedalsveckan är en av flera viktiga arenor i det avseendet”.

Region Skåne, Klas Andersson, pressekreterare:

”Regionstyrelsen har avsatt 450 000 kronor till vår satsning i ”Öresundshuset” 2019, till det kommer resor och boende. Tidigare har omkring 25 personer deltagit, hur många som åker i år är inte fastslaget. Inför 2017 skars budgeten ner från 900 000 till 450 000 på grund av en paket med allmänna kostnadsreduceringar. Under veckan arrangerar vi fem seminarier och använder vår närvaro till att uppmärksamma beslutsfattare på Skånes särskilda utmaningar.”

Försvarsmakten, Philip Simon, presschef:

”Inriktningen är samma numerär som i fjol, då minskade vår närvaro till 14 personer jämfört med året dessförinnan då 80 personer närvarade. Det i sin tur berodde på att vi hade ett fartyg i Visby. Almedalen är en viktig plats för att nå ut med budskapet, dessutom finns en ökat intresse för att närvara på Gotland med tanke på att försvaret byggt upp en ny organisation där”.

Region Västerbotten, Erik Bergkvist (S), regionråd.

”Vi satsar hårt på Almedalen genom ett baskoncept där vi som region hyr in oss i privata bostäder och sedan får de företag, organisationer och föreningar som vill närvara boka login till självkostnadspris genom oss. Det möjliggör för många att kunna närvara. Det brukar ligga runt 200 gästnätter totalt. Dessutom hyr vi Wisby Börs som vår gemensamma mötesplats. För oss handlar veckan om att knyta viktiga kontakter, vilket många upplever som oerhört värdefullt enligt de uppföljningsenkäter vi gör varje år”.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om