Svarta röken från fartyget – här är förklaringen bakom

Tre fartyg i trafik, men bara ett släpper ut moln av svart rök från skorstenen vid avgång. Nu berättar vd Marcus Risberg orsaken bakom M/S Drottens utsläpp:
– Drotten går på lätt eldningsolja.

M/S Drottens utsläpp inför avgång syns på ett annat sätt än från de två LNG-fartygen. Detta eftersom drivmedlet är lätt eldningsolja.

M/S Drottens utsläpp inför avgång syns på ett annat sätt än från de två LNG-fartygen. Detta eftersom drivmedlet är lätt eldningsolja.

Foto: Henrik Radhe

Visby2025-04-25 05:00

LNG-fartygen M/S Visby och M/S Gotland har vant gotlänningarna vid lägre utsläpp från skorstenarna i samband med att de värmer maskinerna och lämnar Visby hamn. Flera personer har den senaste tiden reagerat på den pelare av svart rök som syns ur skorstenen på det äldre fartyget M/S Drotten innan avgång.

– Det handlar om olika drivlinor när det gäller drivmedel. Drotten går på en variant av lätt eldningsolja, och det är när man startar upp maskinerna som den rökpuff man kan se kommer, säger Marcus Risberg, vd på Destination Gotland.

Marcus Risberg, vd på Destination Gotland, berättar varför man kan reagera när M/S Drotten drar igång maskineriet inför avgång.
Marcus Risberg, vd på Destination Gotland, berättar varför man kan reagera när M/S Drotten drar igång maskineriet inför avgång.

M/S Drotten var det första fartyg som Gotlandsbolaget beställde från skeppsvarvet i Guangzhou i Kina. Fartyget byggdes åren 2001 till 2003, då som M/S Gotland tillsammans med ett systerfartyg. Under 2021 och 2022 svarade M/S Drotten för Hansa Destinations trafik mellan Visby, Nynäshamn och Rostock. Efter det sätts hon in som tredje fartyg under högsäsong i Gotlandstrafiken.

Det är när huvudmaskinerna startas strax innan avgång som de kraftigare utsläppen sker, trots att rederiet uppger att man valt lätt eldningsolja av hög kvalitet.

– Hela Östersjön är ett svavelkontrollområde, där man måste köra på låga svavelnivåer, säger Marcus Risberg och berättar att det alternativet är vad Destination Gotland valt, medan det finns andra rederier som kör på olja med högre halter svavel och då tvättar avgaserna ombord innan de släpps ut.

M/S Drotten har drygt 20 år på nacken och andra motorer och bränsle än M/S Visby och M/S Gotland.
M/S Drotten har drygt 20 år på nacken och andra motorer och bränsle än M/S Visby och M/S Gotland.

Utsläppen av svavel och partiklar från M/S Visby och M/S Gotland blir lägre än från Drotten tack vare att bränslet till största del består av fossil gas, LNG, och biogas, LBG.

– Det är betydligt mycket mindre partiklar i LNG, som miljömässigt är ett bättre drivmedel, kontra lätt marindiesel eller eldningsolja, säger Marcus Risberg.

För att minska den totala mängden utsläpp från varje resa är även fartygets hastighet en viktig faktor. Inte sällan lämnar fartygen kaj tio minuter före utsatt tid, sedan alla incheckade passagerare tagits ombord. Att som resenär vara i god tid till incheckning bidrar därmed till både punktlighet och något lägre utsläpp.

– Kommer vi iväg i tid eller tidigare kan vi hålla den planerade hastigheten. Det finns både en miljöaspekt, men också en hänsyn till sina medresenärer, säger han.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!