Största bunkerfartyget på väg mot Visby

Destination Gotlands färja ”Visborg” har en lång resa framför sig från Kina. Ännu längre är resan för det fartyg som ska svara för bunkringen av LNG i Visby.

”Nauticor” har lämnat varvet i Sydkorea och inlett den lång resan mot Östersjön.

”Nauticor” har lämnat varvet i Sydkorea och inlett den lång resan mot Östersjön.

Foto: Nauticor

Visby2018-10-29 06:30

Den 17 oktober lämnade nybyggda ”Kairos” varvet i Sydkorea för färden mot Östersjön, en resa som väntas ta 45 dagar. Det nybyggda bunkerfartyget kommer att spela en viktig roll i försörjningen av bränsle till Destination Gotlands LNG-fartyg ”Visborg”.

Destination Gotland tecknade i början av året avtal med tyska företaget Nauticor om leveranser av LNG (flytande naturgas). Nauticor har en stor LNG-terminal i den litauiska hamnstaden Klaipeda, som är bas för leveranserna av bränsle till Visby och andra hamnar runt Östersjön. ”Kairos” är världens största bunkerfartyg för LNG med en kapacitet på 7 500 kubikmeter i två tankar.

– Vi har en skräddarsydd lösning för Destination Gotland, där vi ska klara att bunkra LNG både från bil till fartyg, och från fartyg till fartyg. När bunkring sker fartyg till fartyg sker det med ”Kairos”, berättar Sara Klughardt vid Nauticor.

Nauticor är en del av Linde Group. Där ingår även svenska Aga, och en del i den skräddarsydda lösningen omfattar även att bunkring av LNG ska vara möjlig i hamnarna i Nynäshamn och Oskarshamn. Nauticor har ansökt att, förutom bunkring fartyg till fartyg, få sköta bunkring med bil i hamnarna.

”Kairos” beräknas anlända till Östersjön i början av december, och ska vara redo att sättas in i trafik i slutet av året.

Gotlandsbolagets nybygge ”Visborg” är ännu kvar på varvet i Guangzhou, Kina. Efter flera förseningar är avresan mot hemmahamnen i Visby planerad att påbörjas den 21 november.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!