För knappt fyra månader sen öppnade det nya servicekontoret i Skatteverkets lokaler i Visby. Där jobbar tre anställda med att svara på frågor som rör myndigheterna, från gotlänningar och företag som besöker kontoret.
Nu kan Försäkringskassan komma att lämna samarbetet i Visby och vid övriga servicekontor i landet. Orsaken är ett nytt sparkrav från regeringen, på ytterligare 300 miljoner kronor till 2013.
- Vi tycker naturligtvis inte att det är en bra lösning, men det är det minst dåliga alternativet. Det bästa vore om regeringen hade mer rimliga besparingskrav och insåg att det inte går att spara så mycket, så fort. Det är vad vi vill, för att det inte ska drabba allmänheten och för att handläggarna ska få en dräglig arbetsmiljö, säger Laila Haglund, ordförande i fackförbundet ST inom Försäkringskassan Gotland.
Drabbar gotlänningarna
Laila Haglund tycker visserligen att det är bättre att dra ner på servicen, än att handläggningstiderna blir längre och utbetalningarna dröjer.
- Men fackligt tycker vi att det är viktigt att servicekontoret finns kvar. Det här påverkar alla gotlänningar. Det är den enda besökspunkten som finns på Gotland.
- Blir det så här kommer man inte längre kunna gå till servicekontoret och ställa frågor som gäller Försäkringskassan. Man kan använda telefon och internet, men en del vill träffa en riktig människa.
Hon tror att de stora besparingarna på sikt riskerar att få större konsekvenser än så.
- I förlängningen, om vi ska spara så här mycket, kommer det naturligtvis inte att räcka med att dra ned på servicekontoren. Och när de försvinner kommer fler att ringa, vilket förmodligen kommer att spilla över på handläggarna, som får svara i telefonen istället för att handlägga ärenden.
Försäkringskassan och Skatteverket är huvudman/arbetsgivare för hälften var av det hundratal servicekontor som finns i landet. För de anställda vid Visbykontoret är Skatteverket arbetsgivare och de kommer därför inte direkt att påverkas om Försäkringskassan väljer att avsluta samarbetet.
- Tidigare hade vi två personer som arbetade permanent med de här frågorna på Skatteverket och ett gäng som kunde hoppa in. Så jag känner ingen oro för att behöva avskeda i det här läget. Vi ser fortfarande ett behov av att kunna möta medborgarna och företagen fysiskt, säger Nina Ivarsson, chef för servicekontoret och Skatteverket i Visby.
Hon betonar att det fortfarande bara är ett förslag från Försäkringskassans sida.
- Just nu ligger vi lågt och avvaktar och om de lämnar samarbetet ser vi antingen till att driva det vidare i egen regi eller med en ny samarbetspartner.
Känns det inte konstigt om Försäkringskassan drar sig ur servicekontoret, som öppnade så sent som i november?
- Visst blir man lite fundersam. Men samtidigt är det här bara ett förslag, vi får lugna oss, ingen vet exakt vad det blir för beslut, säger Nina Ivarsson.