På Visby flygplats var beskedet från regeringen om att föreslå en nedläggning av Bromma ingen skräll. Swedavia, som driver båda flygplatserna, har redan tidigare konstaterat att trafiken på Bromma inte bär sig. Gunnar Jonasson, flygplatschef i Visby, menar att framtiden nu helt vilar hos politikerna.
– Vi har haft en tillväxt under många år fram till 2018 och två av tre har åkt mot Bromma, säger han.
Kicki Flodman är deltidsboende i sitt hus i Alva och flyger från Stockholm en gång i månaden. Eftersom hon under många år jobbat som flygvärdinna på SAS åker hon med dem via Arlanda. En nedläggning av Bromma vore ingen personlig katastrof.
– De som skulle drabbas hårdast är de som flyger till och från Gotland i tjänsten. Åker man buss till Arlanda tar det 45 minuter från Stockholm. Nu har företagen kommit i gång med Skype och man behöver inte flyga lika ofta, så framtiden för Bromma ser nog inte så ljus ut, säger hon.
En stängning av Bromma skulle öka trycket på Arlanda, till och från många regioner runt om i Sverige.
– Normalt är det mycket flyg på Bromma och man kan inte låta pandemin styra. För Gotland vore det bedrövligt, ska man till Stockholm är det Bromma som gäller, säger Björn-Erik Franzén i Hejdeby.
Han får medhåll av pendlaren Håkan Sundelin, som bor i Huddinge men en gång i månaden flyger till jobbet som projektledare för den nya elvägen i Visby.
– För mig vore det stor skillnad, skulle jag flyga över Arlanda skulle min restid förlängas med en och en halv timme. På Bromma, som är en liten flygplats, är incheckningen smidig som i Visby, säger han.
I Stockholm bor många med fritidshus på ön, som väljer Bromma och att hyra bil i Visby.
– För oss vore en nedläggning väldigt negativt, det är från Bromma de flesta reser, säger Adam Rudelius på Europcar.
Han befarar att en stängning av Bromma kan få en oväntad effekt:
– Det skulle kunna påverka hela satsningen på elflyg till och från Gotland.
En av anledningarna till en nedläggning av Bromma flygplats är trycket på byggbar mark. Miljö- och klimatminister Per Bolund (MP) hoppas på en helt ny stadsdel där. Klas-Göran Engfeldt i Nacka har fritidshus på ön.
– Jag förstår att man vill bygga 30 000 nya bostäder i Bromma, jag har barn och blivande barnbarn som vill ha någonstans att bo, men rent egoistiskt vore det bättre för mig att ha kvar Bromma som flygplats, säger han.