Sociala medier kan bli slagfÀlt i tobakskrig

Elin Ramfalk, generalsekreterare i A non smoking generation, hoppas att sociala medier ska bli ett effektivt vapen mot tobak.

Anti-tobakchef. Elin Ramfalk Àr generalsekreterare i A non smoking generation. I gÄr besökte hon sin hemö Gotland.foto: rolf jönsson

Anti-tobakchef. Elin Ramfalk Àr generalsekreterare i A non smoking generation. I gÄr besökte hon sin hemö Gotland.foto: rolf jönsson

Foto: Rolf Jönsson

Visby2011-09-16 04:00

- Jag tror att sajter som Facebook kommer att bli bra verktyg för oss dÀr vi kan nÄ ut till mÄnga unga mÀnniskor.

Men hon utesluter inte att motstÄndarsidan, tobaksindustrin, ocksÄ ser möjligheter med sociala medier. Tillverkarna kan anvÀnda medierna som en plattform för annonsering och marknadsföring. Tobakskriget kanske hittar ett nytt slagfÀlt.

Trots intensivt kampanjarbete konstaterar Elin Ramfalk:
??Allt tobaksbruk gÄr upp just nu. Men vÄrt arbete i skolorna ger resultat. Antalet ungdomar som debuterar med tobak kan halveras som en effekt av klassbesök och engagemang frÄn lÀrare och förÀldrar.

Elin Ramfalk (med rötter i FĂ„rösund) var en av talarna i gĂ„r pĂ„ den stora Luft-konferensen i Visby.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om