Hela parkeringen framför gamla vårdcentralen i kvarteret Järnvägen är nu ett enda stort hål. Det var här man upptäckte höga halter av metaller och föroreningar som härrör från tiden då Gotlands Järnvägar hade sina lokstallar på platsen.
Oroväckande halter av PAH:er (polycykliska aromatiska kolväten) gjorde att marken helt enkelt inte var lämplig för boende, eller för kontor i någon större utsträckning.
Ekonomichef Jan Söderberg vid Kåcu fastigheter, som köpt marken, är nöjd med arbetet så här långt:
– Vi ligger i fas och har kommit nästan halvvägs. Vi mäter fortgående gifthalterna och fortsätter tills vi fått proverna rena, berättar han.
Närmare fyra tusen ton förorenad massa ska fraktas till Norrköping, eftersom anläggningen i Tofta som tar emot farligt avfall är full. Men vad kalaset kommer kosta vill man inte kommentera.
I köpeavtalet med Fastighetsverket som tidigare ägde fastigheten står villkorat att man delar på saneringskostnaderna.
Kåcu äger Järnvägen 2, vilket är gamla vårdcentralen med parkering, samt byggnaden på Järnvägen 3 (huset längs med Söderväg) genom ett tomträttsavtal.
Helst vill Kåcu köpa hela den fastigheten samt Järnvägen 4 och delar av Visby Hällarna 1:7, som är en bit av parken vid före detta järnvägsstationen. Men om det förhandlar man ännu med regionen.
– Om vi ska köpa så vill vi undersöka marken först för att se om det finns föroreningar där och i vilken utsträckning. Mark är dyrt att köpa i dag, framförallt om den ska saneras. Då måste vi veta att vi kan bygga högre än dagens befintliga byggnader för att få ekonomi i det, säger Jan Söderberg.
I huset där gamla Vårdcentralen låg kommer Kåcu att bygga mindre lägenheter, exempelvis studentlägenheter. I byggnaden närmast Söderväg kommer det även i fortsättningen att vara kontor. Och om de får köpa resterande mark vill de bygga cirka 150 lägenheter i olika storlekar och kategorier.
– Det är vårt mål att ha en bra blandning av både bostadsrätter och hyresrätter. Regionen har tagit fram ett planförslag som godkänner boende i området, men vi diskuterar nu saker som höjd och parkeringsplatser. Det handlar om att ge och ta, men vi är väldigt inspirerade att ta tag i det här projektet! säger Jan Söderberg.