Sanna kan bli årets lärare – ”Viktigt att det digitala lyfts”

Sanna Hansson har nominerats till årets lärare, för att hon lyckas med digitaliseringen på förskolan. “Jag är väldigt glad att det är någon som ser det arbete man gör“, säger hon.

Sanna Hansson har varit förskollärare i tio år och har jobbat på Kabyssen i Visby de senaste två åren. I år har hon nominerats till lärarutmärkelsen Guldäpplet.

Sanna Hansson har varit förskollärare i tio år och har jobbat på Kabyssen i Visby de senaste två åren. I år har hon nominerats till lärarutmärkelsen Guldäpplet.

Foto: Hanna Mi Jakobson

Visby2024-09-26 04:29

Nyheten i korthet

  • Förskolläraren Sanna Hansson är nominerad till årets lärare för hur hon jobbar med digitalisering på förskolan i Visby.
  • Sanna kombinerar digitala och analoga verktyg i sin undervisning för att introducera barnen till digital teknik och kompetens på ett lekfullt sätt.
  • I nomineringen står att: “Tillsammans med Sanna får alla barn en möjlighet att nyfiket och på ett lekfullt sätt utforska digitaliseringens magiska värld“.

– Det känns väldigt fint och hedrande, fortsätter Sanna Hansson.

Förutom hennes kollegor på förskolan Kabyssen och studenter på förskollärarprogrammet där hon gästföreläser, har någon uppmärksammat hennes arbete och nominerat henne till Guldäpplet. I motiveringen står det att hon på ett nyfiket och lekfullt sätt utforskar digitaliseringens magiska värld med barnen.

– Jag tycker att nomineringen ramar in det jag står för, säger Sanna Hansson, som gärna blandar det digitala med det analoga på förskolan.

– Det är viktigt att det digitala lyfts och att det inte handlar om att sitta med en Ipad och titta på Youtube, utan om att använda digitala verktyg på andra sätt, säger hon.

undefined
“Jag gillar ju att jobba med digitala verktyg i kombination med det analoga“, säger förskolläraren Sanna Hansson.

 

undefined
Frida Eriksson studerar förskollärarprogrammet på Campus Gotland där Sanna Hansson har gästföreläst om hur hon använder digitala verktyg i arbetet. “Hon är väldigt driven och inspirerande“, säger Frida Eriksson som nu gör sin praktik på Kabyssen.

Sanna Hansson säger att vi lever i en samtid som är beroende av digitalisering och att förskolan behöver introducera barnen i det.

– Till exempel att man kan använda programmering, vårt samhälle är uppbyggt på det. Man kan lära sig grunderna och koppla programmering med matematik och träna på antal och att räkna. Och hur vet lysknappen att den ska lysa när man trycker på den och hur vet kylskåpet hur det ska fungera? Allt det är programmerat, säger hon.

Undervisningen berör inte bara digital teknik utan även digital kompetens.

– Man kan visa att man kan manipulera saker och att man inte ska tro på allt man ser. Vi arbetar mycket med green-screen, till exempel där man kan manipulera bilder eller filmer som kan kopplas till källkritik. Vi pratar om det är så att alla bilder är på riktigt, när man kan sätta sig själv på månen fast man står på Kabyssens förskola.

undefined
“Jag får den här nomineringen för att jag arbetar med digitala verktyg i kombination med analoga“, säger Sanna Hansson som har nominerats till lärarutmärkelsen Guldäpplet.

Sanna Hansson kombinerar ofta lärande med lek och använder även digitala verktyg med de yngre barnen.

– Innan jag jobbade på Kabyssen jobbade jag på en småbarnsavdelning och jobbade mycket med projicering. Det är ett fantastiskt redskap för de yngre barnen, när de kan uppleva mycket med sinnena och att man kan ha färg samtidigt och kladda runt.

På vintern har hon gjort projiceringar av ett hav i snön.

– Med en bild eller video med fiskar som simmar, så att de kan testa att måla på fiskarna, berättar Sanna Hansson.

Med ett annat verktyg kan hon använda ljudeffekter för att locka barnen till nya aktiviteter.

– Makeymakey är ett digitalt verktyg där du kan sätta ljud på saker som inte låter, du kan exempelvis måla med målarfärg och när barnen målar med orange så låter det som en trumpet.

Det digitala är tänkt att vara ett komplement, snarare än att ersätta andra aktiviteter.

– När vi ute i vår ateljé kan det intressera vissa barn och när vi är inne och testar makeymakey, så intresserar det vissa barn. Vi vill fånga alla barn, säger Sanna Hansson.

undefined
“Allt som vi gör i förskolan måste ha ett mål och syfte“, säger Sanna Hansson.

Skolverket har sett över användningen av digitala verktyg i förskolan, för att det ska ske selektivt utifrån vetenskapligt stöd och pedagogiskt mervärde.

– Det kommer en förändring i läroplanen och det innebär att arbetet i förskolan med digitalisering kommer att förändras, säger Sanna Hansson.

Hon ser dock inte dagens skärmanvändning i förskolan som ett problem.

– Jag skulle inte säga problem, men det finns delade meningar om hur man ska använda det i förskolan och hur mycket. Jag tror att det är viktigt att vi som arbetar i förskolan visar vår verksamhet och att vi inte bara tittar på en skärm, utan hur det främjar utveckling och lärande. Jag tror verkligen på det arbetet, säger Sanna Hansson.

Hennes arbete har dessutom lett till nomineringen för årets lärare.

undefined
Sanna Hansson med sina kollegor på Kabyssen. Det är tidig morgon och alla leksaker inomhus är ännu orörda och gungorna utanför är stilla.
undefined
“Det behövs mer kunskap om vad man faktiskt kan göra och inte bara använda en Ipad“, säger Sanna Hansson om digitaliseringen i förskolan.
Nominering Guldäpplet

För första gången är en förskollärare på Gotland nominerad till lärarpriset Guldäpplet. Här är motiveringen till varför Sanna Hansson från Kabyssens förskola på Gråbo har valts ut:

“Sannas intresse och förmåga till reflektion bidrar till att hon på ett tydligt sätt integrerat digitala verktyg i undervisningen som ett komplement och en självklarhet där det digitala kan göra och utforska saker som inte det analoga kan erbjuda. Tillsammans med Sanna får alla barn en möjlighet att nyfiket och på ett lekfullt sätt utforska digitaliseringens magiska värld tillsammans med de tillgängliga lärmiljöerna som Sanna sätter i fokus.“

Bland de nominerade från hela landet utser juryn tre finalister som presenteras 4 oktober. Prisutdelningen med årets lärare kommer att ske 24 oktober.

Källa: Guldäpplet

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!