– Det känns väldigt fint och hedrande, fortsätter Sanna Hansson.
Förutom hennes kollegor på förskolan Kabyssen och studenter på förskollärarprogrammet där hon gästföreläser, har någon uppmärksammat hennes arbete och nominerat henne till Guldäpplet. I motiveringen står det att hon på ett nyfiket och lekfullt sätt utforskar digitaliseringens magiska värld med barnen.
– Jag tycker att nomineringen ramar in det jag står för, säger Sanna Hansson, som gärna blandar det digitala med det analoga på förskolan.
– Det är viktigt att det digitala lyfts och att det inte handlar om att sitta med en Ipad och titta på Youtube, utan om att använda digitala verktyg på andra sätt, säger hon.
Sanna Hansson säger att vi lever i en samtid som är beroende av digitalisering och att förskolan behöver introducera barnen i det.
– Till exempel att man kan använda programmering, vårt samhälle är uppbyggt på det. Man kan lära sig grunderna och koppla programmering med matematik och träna på antal och att räkna. Och hur vet lysknappen att den ska lysa när man trycker på den och hur vet kylskåpet hur det ska fungera? Allt det är programmerat, säger hon.
Undervisningen berör inte bara digital teknik utan även digital kompetens.
– Man kan visa att man kan manipulera saker och att man inte ska tro på allt man ser. Vi arbetar mycket med green-screen, till exempel där man kan manipulera bilder eller filmer som kan kopplas till källkritik. Vi pratar om det är så att alla bilder är på riktigt, när man kan sätta sig själv på månen fast man står på Kabyssens förskola.
Sanna Hansson kombinerar ofta lärande med lek och använder även digitala verktyg med de yngre barnen.
– Innan jag jobbade på Kabyssen jobbade jag på en småbarnsavdelning och jobbade mycket med projicering. Det är ett fantastiskt redskap för de yngre barnen, när de kan uppleva mycket med sinnena och att man kan ha färg samtidigt och kladda runt.
På vintern har hon gjort projiceringar av ett hav i snön.
– Med en bild eller video med fiskar som simmar, så att de kan testa att måla på fiskarna, berättar Sanna Hansson.
Med ett annat verktyg kan hon använda ljudeffekter för att locka barnen till nya aktiviteter.
– Makeymakey är ett digitalt verktyg där du kan sätta ljud på saker som inte låter, du kan exempelvis måla med målarfärg och när barnen målar med orange så låter det som en trumpet.
Det digitala är tänkt att vara ett komplement, snarare än att ersätta andra aktiviteter.
– När vi ute i vår ateljé kan det intressera vissa barn och när vi är inne och testar makeymakey, så intresserar det vissa barn. Vi vill fånga alla barn, säger Sanna Hansson.
Skolverket har sett över användningen av digitala verktyg i förskolan, för att det ska ske selektivt utifrån vetenskapligt stöd och pedagogiskt mervärde.
– Det kommer en förändring i läroplanen och det innebär att arbetet i förskolan med digitalisering kommer att förändras, säger Sanna Hansson.
Hon ser dock inte dagens skärmanvändning i förskolan som ett problem.
– Jag skulle inte säga problem, men det finns delade meningar om hur man ska använda det i förskolan och hur mycket. Jag tror att det är viktigt att vi som arbetar i förskolan visar vår verksamhet och att vi inte bara tittar på en skärm, utan hur det främjar utveckling och lärande. Jag tror verkligen på det arbetet, säger Sanna Hansson.
Hennes arbete har dessutom lett till nomineringen för årets lärare.