NÀr kriget i Ukraina bröt ut och hamnen i Sankt Petersburg stÀngdes var kryssningsrederierna illa tvungna att lÀgga om kursen. SÀsongen 2022 blev följaktligen ett rekordÄr med 170 kryssningsanlöp för kryssningskajen i Visby, vilket motsvarar ungefÀr 180 000 resenÀrer.
Siffran Àr nÄgot lÀngre i Är, men kryssningsturister som gÄr i stora grupper och flockas runt Visbys turistmagneter upplevs pÄ mÄnga hÄll som ett bestÄende problem.
â Det blir ju lĂ€tt sĂ„ med resenĂ€rer som inte bokat nĂ„gra turer eller aktiviteter. Att man hamnar i en klunga nĂ€r man tar sig in till stan till fots, sĂ€ger Mimmi Gibson, bitrĂ€dande chef för enheten HĂ„llbar tillvĂ€xt vid Region Gotland.
För att försöka rÄda bot pÄ detta har regionen tagit fram nÄgot man kallar Routes to Visby. Den som gÄr i land pÄ kryssningskajen möts under sommaren av en vepa med budskapet Break away from the herd, bryt dig loss frÄn skocken, och en bild som visar en fÄrflock. Genom att skanna en QR-kod fÄr besökarna förslag pÄ fyra gÄngrutter med lite olika inriktningar och tema.
â Förhoppningen Ă€r att detta ska skapa ett jĂ€mnare flöde dĂ€r vi kan sprida ut besökarna mer. Turerna vi tagit fram gĂ„r lite utanför innerstaden, sĂ„ vi tĂ€nker att man kan ta dem först och sedan eventuellt ta sig innanför murarna i lite mindre konstellationer. PĂ„ sĂ„ vis behöver gotlĂ€nningarna inte kĂ€nna att det blir för mycket folk pĂ„ en och samma plats, sĂ€ger Mimmi Gibson.
Rutterna gÄr sÄ hÀr:
- Scenic Route, som via Dalmansporten leder till Kyrkberget.
- Garden & Sea Route, som via Almedalen och KÀrleksporten leder till Botaniska trÀgÄrden.
- Cultural Route, som via Skansport leder till Donners plats.
- Shopping Route, som via Söderport leder till Adelsgatan.
Men â har initiativet, som började tidigare under sommaren, gjort nĂ„gon skillnad dĂ„? Ăr flödena jĂ€mnare?
â Det Ă€r lite för tidigt att sĂ€ga. Efter semestern ska vi sammanstĂ€lla all data och utvĂ€rdera inför kommande sĂ€song. Kanske behöver vi fila lite pĂ„ upplĂ€gget, eller göra nĂ„got annat, det fĂ„r tiden utvisa. Responsen frĂ„n rederierna och CMP (bolaget som driver kryssningskajen, reds anm) har i alla fall varit vĂ€ldigt positiv. De vill gĂ€rna vara med och bidra, vilket Ă€r bra. Ska vi ha en hĂ„llbar utveckling framĂ„t mĂ„ste vi arbeta tillsammans med rederierna, sĂ€ger Mimmi Gibson.