När kriget i Ukraina bröt ut och hamnen i Sankt Petersburg stängdes var kryssningsrederierna illa tvungna att lägga om kursen. Säsongen 2022 blev följaktligen ett rekordår med 170 kryssningsanlöp för kryssningskajen i Visby, vilket motsvarar ungefär 180 000 resenärer.
Siffran är något längre i år, men kryssningsturister som går i stora grupper och flockas runt Visbys turistmagneter upplevs på många håll som ett bestående problem.
– Det blir ju lätt så med resenärer som inte bokat några turer eller aktiviteter. Att man hamnar i en klunga när man tar sig in till stan till fots, säger Mimmi Gibson, biträdande chef för enheten Hållbar tillväxt vid Region Gotland.
För att försöka råda bot på detta har regionen tagit fram något man kallar Routes to Visby. Den som går i land på kryssningskajen möts under sommaren av en vepa med budskapet Break away from the herd, bryt dig loss från skocken, och en bild som visar en fårflock. Genom att skanna en QR-kod får besökarna förslag på fyra gångrutter med lite olika inriktningar och tema.
– Förhoppningen är att detta ska skapa ett jämnare flöde där vi kan sprida ut besökarna mer. Turerna vi tagit fram går lite utanför innerstaden, så vi tänker att man kan ta dem först och sedan eventuellt ta sig innanför murarna i lite mindre konstellationer. På så vis behöver gotlänningarna inte känna att det blir för mycket folk på en och samma plats, säger Mimmi Gibson.
Rutterna går så här:
- Scenic Route, som via Dalmansporten leder till Kyrkberget.
- Garden & Sea Route, som via Almedalen och Kärleksporten leder till Botaniska trägården.
- Cultural Route, som via Skansport leder till Donners plats.
- Shopping Route, som via Söderport leder till Adelsgatan.
Men – har initiativet, som började tidigare under sommaren, gjort någon skillnad då? Är flödena jämnare?
– Det är lite för tidigt att säga. Efter semestern ska vi sammanställa all data och utvärdera inför kommande säsong. Kanske behöver vi fila lite på upplägget, eller göra något annat, det får tiden utvisa. Responsen från rederierna och CMP (bolaget som driver kryssningskajen, reds anm) har i alla fall varit väldigt positiv. De vill gärna vara med och bidra, vilket är bra. Ska vi ha en hållbar utveckling framåt måste vi arbeta tillsammans med rederierna, säger Mimmi Gibson.