Lösningen som ska minska trycket vid turistmagneterna

Kryssningsturister som gÄr i klunga kan emellanÄt bli ett störningsmoment för fastboende och leda till att vissa platser i Visby överbelastas. Nu testar regionen ett nytt grepp för att jÀmna ut flödet.

Vepan som ska guida kryssningsresenÀrerna till stan i mindre konstellationer sattes upp tidigare under sommaren. Om den fÄtt önskat resultat Àr för tidigt att sÀga, menar Mimmi Gibson.

Vepan som ska guida kryssningsresenÀrerna till stan i mindre konstellationer sattes upp tidigare under sommaren. Om den fÄtt önskat resultat Àr för tidigt att sÀga, menar Mimmi Gibson.

Foto: Joel Nilsson/pressbild

Visby2024-08-03 05:45

NĂ€r kriget i Ukraina bröt ut och hamnen i Sankt Petersburg stĂ€ngdes var kryssningsrederierna illa tvungna att lĂ€gga om kursen. SĂ€songen 2022 blev följaktligen ett rekordĂ„r med 170 kryssningsanlöp för kryssningskajen i Visby, vilket motsvarar ungefĂ€r 180 000 resenĂ€rer. 

Siffran Ă€r nĂ„got lĂ€ngre i Ă„r, men kryssningsturister som gĂ„r i stora grupper och flockas runt Visbys turistmagneter upplevs pĂ„ mĂ„nga hĂ„ll som ett bestĂ„ende problem.

– Det blir ju lĂ€tt sĂ„ med resenĂ€rer som inte bokat nĂ„gra turer eller aktiviteter. Att man hamnar i en klunga nĂ€r man tar sig in till stan till fots, sĂ€ger Mimmi Gibson, bitrĂ€dande chef för enheten HĂ„llbar tillvĂ€xt vid Region Gotland.

undefined
"Ska vi ha en hÄllbar utveckling framÄt mÄste vi arbeta tillsammans med rederierna", sÀger Mimmi Gibson vid regionens enhet för hÄllbar tillvÀxt.

För att försöka rÄda bot pÄ detta har regionen tagit fram nÄgot man kallar Routes to Visby. Den som gÄr i land pÄ kryssningskajen möts under sommaren av en vepa med budskapet Break away from the herd, bryt dig loss frÄn skocken, och en bild som visar en fÄrflock. Genom att skanna en QR-kod fÄr besökarna förslag pÄ fyra gÄngrutter med lite olika inriktningar och tema.

– Förhoppningen Ă€r att detta ska skapa ett jĂ€mnare flöde dĂ€r vi kan sprida ut besökarna mer. Turerna vi tagit fram gĂ„r lite utanför innerstaden, sĂ„ vi tĂ€nker att man kan ta dem först och sedan eventuellt ta sig innanför murarna i lite mindre konstellationer. PĂ„ sĂ„ vis behöver gotlĂ€nningarna inte kĂ€nna att det blir för mycket folk pĂ„ en och samma plats, sĂ€ger Mimmi Gibson.

undefined
En av rutterna gÄr genom KÀrleksporten och leder vidare till Botaniska trÀdgÄrden.

Rutterna gÄr sÄ hÀr:

  • Scenic Route, som via Dalmansporten leder till Kyrkberget.
  • Garden & Sea Route, som via Almedalen och KĂ€rleksporten leder till Botaniska trĂ€gĂ„rden.
  • Cultural Route, som via Skansport leder till Donners plats.
  • Shopping Route, som via Söderport leder till Adelsgatan.

Men – har initiativet, som började tidigare under sommaren, gjort nĂ„gon skillnad dĂ„? Är flödena jĂ€mnare?

undefined
PÄ grund av kriget har kryssningar som tidigare gÄtt till Sankt Petersburg sökt sig till andra destinationer. DÀrför har antalet kryssningsresenÀrer ökat rejÀlt pÄ Gotland de senaste Ären.

– Det Ă€r lite för tidigt att sĂ€ga. Efter semestern ska vi sammanstĂ€lla all data och utvĂ€rdera inför kommande sĂ€song. Kanske behöver vi fila lite pĂ„ upplĂ€gget, eller göra nĂ„got annat, det fĂ„r tiden utvisa. Responsen frĂ„n rederierna och CMP (bolaget som driver kryssningskajen, reds anm) har i alla fall varit vĂ€ldigt positiv. De vill gĂ€rna vara med och bidra, vilket Ă€r bra. Ska vi ha en hĂ„llbar utveckling framĂ„t mĂ„ste vi arbeta tillsammans med rederierna, sĂ€ger Mimmi Gibson.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!