M/S Visborgs omtalade färd från Nynäshamn till Visby onsdagen den 26 februari, när fartyget gjorde en så kallad överhalning, kommer inte att utredas vidare. Statens Haverikommission ser ingen anledning att starta någon utredning, vilket man meddelade i ett tidigt skede och på tillsynsmyndigheten Transportsstyrelsen visar det sig nu att man var färdig med sina slutsatser redan dagen efter händelsen.
Den 27 februari författade inspektören Ingela Turner från Transportsstyrelsens sektion för sjöfartstillsyn sitt "Förrättningskvitto/Besiktningsintyg". Detta intyg på ett A4, tillsammans med en kortfattad logg från kommunikationen med Sjö- och flygräddningen från den 26 februari som inleddes med en fråga från TV4:s nyhetsredaktion, är de handlingar som finns på Transportsstyrelsen.
I inspektörens intyg återges den uppgift om fartygets lutning som förekommit i flera medier, bland annat här. Det var då baserat på uppgifter som kom från Destination Gotlands möte med omskakade passagerare direkt efter ankomsten till Visby. Inspektören skriver att befälhavaren gick upp på bryggan när fartyget började rulla, när vindstyrkan var 17-18 meter per sekund. Befälhavaren beslutade ändra kursen för att slippa rulla så mycket men "en kraftig våg kom in snett akterifrån ( vilket alltid är besvärligt för alla fartyg ). Man bedömer att slagsidan blev 20-25 grader åt styrbord."
– Vi har ingen anledning att ifrågasätta befälhavarens uppgifter, säger Lotta Taxén, sektionschef på Transportsstyrelsen.
Hade myndigheten sett allvarligare på överhalningen så är skulle det tekniskt sett inte vara svårt att få uppgiften bekräftad. Men nu går man alltså inte vidare:
– Det finns ingen orsak till det, säger Lotta Taxén.
I inspektörens intyg sägs vidare att "det var bara det dåliga vädret som var orsaken till det som hände, BFH ( befälhavaren, redaktionens anmärkning ) och besättningen agerade i enlighet med gott sjömanskap."
Lotta Taxén beskriver överhalningen som "en och en halv". Hon tar också tillfället i akt att avfärda kommentarer i samband med överhalningen där det talats om att fartyget skulle ha "återfått sin stabilitet".
– Med 20 till 25 graders slagsida är det aldrig tal om att förlora stabiliteten. Sen är det en annan sak att jag har full förståelse för det obehag passagerare upplevde, avslutar hon.