Ny rondell och cykelväg vid flyget kan stoppas

I tio år har regionen planerat en ny rondell till flygplatsen, men också en breddning av Lummelundsväg för cyklister och fotgängare. 2025 har varit året då allt skulle färdigställas, men nu vill teknikförvaltningen dra i handbromsen.
– Det vore ett dåligt beslut, säger flygplatschefen Gunnar Jonasson.

Bygget av en ny rondell till flygplatsen kan komma att stoppas. Teknikförvaltningen föreslår att hela projektet, där även en breddning av cykelvägen längs Lummelundsväg ingår, ska avbrytas i förtid.

Bygget av en ny rondell till flygplatsen kan komma att stoppas. Teknikförvaltningen föreslår att hela projektet, där även en breddning av cykelvägen längs Lummelundsväg ingår, ska avbrytas i förtid.

Foto: Henrik Radhe

Visby2025-05-13 05:00
  • Region Gotland överväger att stoppa ett tioårigt projekt för att bygga en ny rondell och cykelväg vid Visby flygplats på grund av ekonomiska svårigheter.
  • Flygplatschefen Gunnar Jonasson kritiserar beslutet, då projektet skulle förbättra säkerheten för fotgängare, cyklister och bilister.
  • Hittills har projektet kostat regionen nio miljoner kronor, med ytterligare 23 miljoner kronor uppskattade för att slutföra det.

Projektet anslutning flygplatsen startades redan 2015 genom en förstudie som Swedavia ansvarade för, och som Region Gotland medfinansierade. Syftet med trafikåtgärderna har varit säkrare väg till flyget för såväl gångtrafikanter och cyklister, men också för bilister.

I början av sommaren 2024 färdigställdes den första etappen: en ny gång- och cykelväg från terminalbyggnaden vid Visby flygplats till infarten mot Lummelundsväg.

I många år har det talats om att infarten till Visby flygplats borde ersättas med en cirkulationsplats.
I många år har det talats om att infarten till Visby flygplats borde ersättas med en cirkulationsplats.

En stor del av projektets genomförande kvarstår dock. I planerna ingår även att korsningen ska bli en cirkulationsplats – som sedan ska ansluta till gång- och cykelvägen längs med Lummelundsvägs östra sida. En sträcka på 1 400 meter mellan infarten till flyget i norr och Hangarvägen i söder, som måste breddas, för att rondellbygget ska kunna vara möjligt.

Arbetet med cykelvägen, och sedermera den nya cirkulationsplatsen, ska vara färdigt 2025. Det har i alla fall varit planen. Men nu, när projekteringen är i stort sett klar och man har räknat på kostnaderna, vill tjänstemännen att dra i handbromsen. I stället för att färdigställa det man påbörjat, föreslår teknikförvaltningen att projektet ska avbrytas.

Enligt Therese Bendelin, avdelningschef på gata/park, har kostnaderna ökat för projektet. Den främsta orsaken till att teknikförvaltningen vill stoppa arbetet, är Region Gotlands rådande ekonomiska läge.

– Vi har fått se över alla våra investeringar, vilka som vi ser som onödiga i detta läge, och det här en av dem, säger Therese Bendelin.

På onsdagen ska frågan upp i tekniska nämnden.

Gunnar Jonasson är flygplatschef vid Swedavia Visby Airport.
Gunnar Jonasson är flygplatschef vid Swedavia Visby Airport.

Gunnar Jonasson, flygplatschef på Visby Airport, är sedan en kortare tid informerad om förvaltningens bedömning att projektet ska avbrytas. Enligt honom vore ett sådant beslut en dålig lösning.

– Vi tycker det vore ett dåligt beslut, i och med att vi arbetat med det här i tio års tid, säger Gunnar Jonasson.

Hittills har projektet, med de åtgärder som redan genomförts, kostat Region Gotland drygt nio miljoner kronor. Enligt förvaltningens egna uppgifter har ungefär hälften (4,5 miljoner) gått till att bygga den nya gång- och cykelvägen på flygplatsvägen. I denna, redan genomförda etapp, har ytterligare 1,3 miljoner kronor använts till sanering och undersökning av marken, men också köp av mark.

Resterande kostnader, nästan 3,5 miljoner kronor, är kostnader för projektering och förstudie som avser hela projektet.

Så här ser det ut vid infarten till flygplatsen i dag. Till höger tar den nyanlagda och breddade gång- och cykelvägen vid in mot flygplatsen.
Så här ser det ut vid infarten till flygplatsen i dag. Till höger tar den nyanlagda och breddade gång- och cykelvägen vid in mot flygplatsen.

Förvaltningen uppskattar kostnaden för cirkulationsplatsen och breddningen av cykelvägen till minst 23 miljoner kronor. I så fall saknas 11 miljoner kronor till den del av projektet som återstår, där investeringsbudgeten i dagsläget ligger på 12 miljoner kronor.

Gunnar Jonasson hade velat se att projektet slutfördes av flera skäl. Ur trafiksäkerhetssynpunkt skulle en rondell skulle få ner hastigheten vid infarten till flygplatsvägen. Det skulle också göra det enklare att komma ut på Lummelundsväg, menar han.

– Det går emot vad regionen själva sagt kring att knyta ihop staden och flygplatsen. Bland annat ska man ju förlänga en av busslinjerna till flygplatsen i samband med att man gör om stadstrafiken.

Therese Bendelin vill inte uttala sig närmre kring förslaget förrän ett beslut är taget av politiken. Enligt skrivelsen till nämnden bedömer man att projektet bör stoppas främst med anledning av rådande ekonomisk situation, både för park- och trafikavdelningen och för Region Gotland i stort.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!