"Regeringen ska utgÄ frÄn Gotlands behov"

Regionen fÄr ansvar för Gotlandstrafiken, som inte ska försÀmras. Det Àr staten och kommunen överens om efter gÄrdagens samrÄd i Visby.Dessutom ska GotlandstillÀgget tas bort.

Snackar ihop sig. KommunalrÄdet Eva Nypelius och statssekreterare Leif Zetterberg i samtal inför gÄrdagens överlÀggningar om Gotlandstrafiken som hölls bakom stÀngda dörrar.foto: henrik radhe

Snackar ihop sig. KommunalrÄdet Eva Nypelius och statssekreterare Leif Zetterberg i samtal inför gÄrdagens överlÀggningar om Gotlandstrafiken som hölls bakom stÀngda dörrar.foto: henrik radhe

Foto: Henrik Radhe

Visby2010-01-23 04:00
- Vi ser att transportfrĂ„gan har stor betydelse för regionens utveckling. Regeringen ska utgĂ„ frĂ„n Gotlands behov och stödja den regionala utvecklingen, inte bromsa den. Utan mellanhanden Rikstrafiken fĂ„r kommunen större inflytande och det blir lĂ„ngsiktighet i fĂ€rjetrafiken.
Det sa infrastrukturministerns statssekreterare Leif Zetterberg pĂ„ presskonferensen efter mötet i Visby i gĂ„r om Gotlands transporter och kommunikationer.
Som ett led i regeringens pĂ„gĂ„ende planeringsarbete inom transportomrĂ„det, dĂ€r rikstrafikens omdiskuterade utredning om den framtida Gotlandstrafiken Ă€r en del, hölls i gĂ„r ett rĂ„dslag pĂ„ lokal nivĂ„. Deltog gjorde representanter frĂ„n bland annat nĂ€ringsdepartementet, kommunen, lĂ€nsstyrelsen, Rikstrafiken, TillvĂ€xtverket, Konkurrensverket och turistbranschen.
KommunalrÄdet Eva Nypelius var nöjd med dagen och sa att Gotland fÄtt gehör för sina synpunkter.
- Vi Ă€r eniga om att fĂ€rjetrafiken inte ska försĂ€mras och att tekniken ska utvecklas sĂ„ att miljömĂ„len uppnĂ„s. Trafiken pĂ„ NynĂ€shamn och Oskarshamn kommer att vara kvar. Vi har regeringens stöd i den hĂ€r frĂ„gan.

Teknisk beredning
Eva Nypelius passade ocksÄ pÄ att tacka alla gotlÀnningar för det stora engagemanget kring fÀrjetrafiken, som hon menar visar hur stor och viktig frÄgan Àr.
- VĂ„r uppfattning förstĂ€rks av engagemanget, sa Leif Zetterberg och underströk att Rikstrafikens kritiserade studie enbart Ă€r en teknisk beredning som ska finnas med som grund i kommande diskussioner.
PÄ mÄndag kommer en arbetsgrupp med representanter frÄn Gotland, nÀringsdepartementet och Rikstrafiken att börja titta pÄ om kommunen kan överta ansvaret för Gotlandstrafiken, och dÀrmed fÄ full insyn. Den statliga finansieringen kommer enligt Leif Zetterberg att kunna fortsÀtta pÄ samma nivÄ som i dag.
- Före sommaren mĂ„ste vi ha kommit fram till om det finns förutsĂ€ttningar för regionalt ansvar frĂ„n nĂ€sta Ă„r. Vi ska inte minska det statliga engagemanget utan förstĂ€rka det man vill göra hĂ€r, vilket Rikstrafiken inte kan göra, menade Leif Zetterberg.
Eftersom nuvarande avtal för Gotlandstrafiken gÀller till 2015 bör det tvÄ Är tidigare, 2013, vara klart hur det ska se ut sen.
Leif Zetterberg tycker att nyordningen med konkurrens ska vara kvar.

Inte försÀmra
Efter mötet var man ocksÄ överens om att det i kommande avtal ska gÄ att byta teknik under avtalstiden. Teknikutveckling sker ju kontinuerligt och avsikten Àr att Àven Gotlandstrafiken ska klara EU:s miljömÄl. Men det ska alltsÄ inte ske genom att försÀmra dagens fÀrjetrafik.
Att frakttillÀgget, det sÄ kallade GotlandstillÀgget, ska tas bort Àr man nu pÄ det klara med. Men inte hur det ska gÄ till, eller exakt nÀr. NÀringsdepartementet vill i dialog med olika berörda aktörer finna formerna för detta.


LÀs mer pÄ
sidorna 4-5
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om