"Regeringen ska utgÄ frÄn Gotlands behov"
Regionen fÄr ansvar för Gotlandstrafiken, som inte ska försÀmras. Det Àr staten och kommunen överens om efter gÄrdagens samrÄd i Visby.Dessutom ska GotlandstillÀgget tas bort.
Snackar ihop sig. KommunalrÄdet Eva Nypelius och statssekreterare Leif Zetterberg i samtal inför gÄrdagens överlÀggningar om Gotlandstrafiken som hölls bakom stÀngda dörrar.foto: henrik radhe
Foto: Henrik Radhe
Det sa infrastrukturministerns statssekreterare Leif Zetterberg pÄ presskonferensen efter mötet i Visby i gÄr om Gotlands transporter och kommunikationer.
Som ett led i regeringens pÄgÄende planeringsarbete inom transportomrÄdet, dÀr rikstrafikens omdiskuterade utredning om den framtida Gotlandstrafiken Àr en del, hölls i gÄr ett rÄdslag pÄ lokal nivÄ. Deltog gjorde representanter frÄn bland annat nÀringsdepartementet, kommunen, lÀnsstyrelsen, Rikstrafiken, TillvÀxtverket, Konkurrensverket och turistbranschen.
KommunalrÄdet Eva Nypelius var nöjd med dagen och sa att Gotland fÄtt gehör för sina synpunkter.
- Vi Àr eniga om att fÀrjetrafiken inte ska försÀmras och att tekniken ska utvecklas sÄ att miljömÄlen uppnÄs. Trafiken pÄ NynÀshamn och Oskarshamn kommer att vara kvar. Vi har regeringens stöd i den hÀr frÄgan.
Teknisk beredning
Eva Nypelius passade ocksÄ pÄ att tacka alla gotlÀnningar för det stora engagemanget kring fÀrjetrafiken, som hon menar visar hur stor och viktig frÄgan Àr.
- VÄr uppfattning förstÀrks av engagemanget, sa Leif Zetterberg och underströk att Rikstrafikens kritiserade studie enbart Àr en teknisk beredning som ska finnas med som grund i kommande diskussioner.
PÄ mÄndag kommer en arbetsgrupp med representanter frÄn Gotland, nÀringsdepartementet och Rikstrafiken att börja titta pÄ om kommunen kan överta ansvaret för Gotlandstrafiken, och dÀrmed fÄ full insyn. Den statliga finansieringen kommer enligt Leif Zetterberg att kunna fortsÀtta pÄ samma nivÄ som i dag.
- Före sommaren mÄste vi ha kommit fram till om det finns förutsÀttningar för regionalt ansvar frÄn nÀsta Är. Vi ska inte minska det statliga engagemanget utan förstÀrka det man vill göra hÀr, vilket Rikstrafiken inte kan göra, menade Leif Zetterberg.
Eftersom nuvarande avtal för Gotlandstrafiken gÀller till 2015 bör det tvÄ Är tidigare, 2013, vara klart hur det ska se ut sen.
Leif Zetterberg tycker att nyordningen med konkurrens ska vara kvar.
Inte försÀmra
Efter mötet var man ocksÄ överens om att det i kommande avtal ska gÄ att byta teknik under avtalstiden. Teknikutveckling sker ju kontinuerligt och avsikten Àr att Àven Gotlandstrafiken ska klara EU:s miljömÄl. Men det ska alltsÄ inte ske genom att försÀmra dagens fÀrjetrafik.
Att frakttillÀgget, det sÄ kallade GotlandstillÀgget, ska tas bort Àr man nu pÄ det klara med. Men inte hur det ska gÄ till, eller exakt nÀr. NÀringsdepartementet vill i dialog med olika berörda aktörer finna formerna för detta.
LÀs mer pÄ
sidorna 4-5
SÄ jobbar vi med nyheter LÀs mer hÀr!