Putte pÄ olycksplatsen: "Det luktade fotogen"

TvĂ„ flygare omkom i den vĂ„ldsamma kraschen vid SjĂ€lsö. Putte Åman var pĂ„ plats bara timmar efterĂ„t. "Jag minns stanken av brĂ€nslet som runnit ut".

Planet av modellen Gloster Meteor med tvÄ mans besÀttning kraschade genom de lÄga tallarna norr om SjÀlsö och bröts i delar. Döden var omedelbar för de bÄda flygarna och flygplansvraket fattade eld.

Planet av modellen Gloster Meteor med tvÄ mans besÀttning kraschade genom de lÄga tallarna norr om SjÀlsö och bröts i delar. Döden var omedelbar för de bÄda flygarna och flygplansvraket fattade eld.

Foto: Privat

Visby2020-02-23 15:10

Ett annat flygplans krasch pÄ landningsbanan, och en flygupplevelse i 60-Ärspresent, medförde att tvÄ flygare gick en vÄldsam död till mötes den dÀr januarieftermiddagen 1959.

Klockan var halv tre den 21 januari nÀr SAS fyrmotoriga DC6:a havererade pÄ Visby flygplats. Det stora trafikflygplanet gick normalt i utlandstrafik, men befann sig i Visby för upplÀrning av nya piloter. Vid en landning knÀcktes noshjulet, vilket medförde att propellrarna pÄ tvÄ av motorerna slets i bitar mot marken. Delar spreds ut över landningsbanan, men ingen mÀnniska kom till skada.

Strax innan hade AB FlygtjĂ€nsts gula tvĂ„motoriga och mycket snabbgĂ„ende plan av typen Gloster Meteor lyft, med piloten Allan Abrahamsson bakom spakarna. Med sig ombord hade han Gösta AndrĂ©e, flygplatschef i Visby och en av svenskt flygs legendarer. 

– Gösta hade fyllt 60 Ă„r tre dagar tidigare och vad jag har hört hade flygtjĂ€nst bjudit honom pĂ„ en flygning med ett reaplan, nĂ„got som han aldrig hade flugit förut, sĂ€ger Putte Åman, snart 80 Ă„r och en av fĂ„ som i dag minns olyckan.

Putte Åman hade pĂ„ sommaren jobbat som deltidsbrandman i Visby. 18 Ă„r gammal var han sedan nĂ„gra Ă„r aktiv segelflygare, dessutom hade han varit praktikant pĂ„ Visby flygplats.

– Jag trĂ€ffade Gösta AndrĂ©e flera gĂ„nger. Han var en legend som hade flugit frĂ„n Barkarby i Stockholm till Kapstaden tur och retur med en liten enmotorig maskin, sĂ€ger Putte Åman.

Nu skulle Gösta, som Àven var första svensk ensam över Engelska kanalen, fÄ njuta av sin 60-Ärspresent. Men nÀr kapten Abrahamsson klockan 15.10 inte kunde landa pÄ grund av det havererade SAS-planet tog han ett extra varv ut mot kusten.

– Jag kan tĂ€nka mig att han tappade farten och vek ner i skogen. Maskinen hade gĂ„tt ner brant, kraschat och delat sig i bitar, sĂ€ger Putte Åman som kom till olycksplatsen ett par timmar senare.

I den askgrÄ snön lÄg smuts och flygplansdelar utspridda.

Ett stort rĂ€ddningspĂ„drag sattes omedelbart i gĂ„ng. Först pĂ„ plats var en Bengt Thomsson som höll pĂ„ med skogshuggning i omrĂ„det. DĂ„ brann det ur vraket sĂ„ hĂ€ftigt att det inte gick att komma nĂ€ra. Men döden hade varit ögonblicklig för de bĂ„da flygarna. Putte Åman minns Ă€n i dag hur det luktade flygbrĂ€nsle i skogen.

– Stanken av brĂ€nslet som runnit ut. Gösta AndrĂ©e hade suttit kvar i vraket och de pĂ„stod att han var ganska brĂ€nd. Abrahamsson hade kastats ut och lĂ„g en bit ifrĂ„n vraket, sĂ€ger han och berĂ€ttar att branden dĂ„ var slĂ€ckt och att de bĂ„da omkomnas kroppar var bortforslade nĂ€r han kom till den avspĂ€rrade platsen.

Enligt Gotlands Allehanda, vars utsÀnda snabbt var pÄ plats, hade mÀngder av nyfikna samlats sedan ryktet om olyckan spridits i stan.

– Visst var det folksamling, sĂ€ger Putte Åman och berĂ€ttar att mĂ„nga spekulationer följde om vad som orsakat den svĂ„ra olyckan.

Gösta efterlÀmnade fru och tvÄ barn.

– Det Ă€r tragiskt att han omkom tre dagar efter sin 60-Ă„rsdag. Sonen Göran var SAS-kapten och Christer jobbade pĂ„ sockerbruket, de Ă€r avlidna nu bĂ„da tvĂ„, sĂ€ger Putte Åman och berĂ€ttar att Christer var en flitig segelflygare.

Putte Åman flyger fortfarande gĂ€rna med och sköter radion vid brandspaningsflygningar och han har 1 300 timmar bakom spakarna i motorflyg. Till det kommer mĂ€ngder av timmar i tystnaden i segelflygplan.

– Friheten! Och att vara i luften, utbrister han om lusten som fortfarande finns kvar att fĂ„ flyga.

Putte Åman Ă€r sjĂ€lv en del av gotlĂ€ndsk flyghistoria. 

– 1955 var jag var med och stakade ut nya landningsbanan. Mittlinjen gick rakt igenom familjen Nygrens kök och de var tvungna att öppna fönstret för att vi skulle kunna mĂ€ta, sĂ€ger han och berĂ€ttar att huset inlöstes och att familjen fick ett annat nĂ€rmare SkarphĂ€ll.

Efter 17 Ă„r som bilskollĂ€rare blev Putte Åman brandman och nĂ€r han gick i pension Ă„r 2000 slutade han som insatsledare för flygplatsbrandkĂ„ren. 

Olyckan i januari 1959 följdes otroligt nog bara ett halvĂ„r senare av en ny, med det dĂ„ enda kvarvarande Gloster Meteor-planet i landet. Som Putte Åman minns var det samma DC6:a som förra gĂ„ngen som nu stod parkerad pĂ„ Visby flygplats, i vĂ€gen för Gloster Meteorplanet som rĂ€nde rakt in i flygplatsbyggnaden men ingen skadades.

– Han stod nĂ€stan inne vid kassan, med gotlandspiloten Ebbe Larsson bakom spakarna.

Att bevara öns flyghistoria, med tidvis dramatiska hĂ€ndelser, menar Putte Åman Ă€r viktigt.

– Alla som var med dĂ„ Ă€r snart borta, sĂ€ger han.

Flygolyckor pÄ 60-talet

I september 1961 störtade en J32 Lansen vid Gute i BÀl.

De bÄda ombord rÀddade sig med fallskÀrm, men planet slog ner endast tiotal meter frÄn Birger Hellgrens gÄrd.

Hans grannar bÄda grannar Gustaf och Helga Larsson rÀddades som genom ett under, bara minuter tidigare hade de befunnit sig pÄ nedslagsplatsen.

I februari kraschlandade ett mindre privatflygplan pÄ Terra Nova, sedan passageraren fÄtt en fot under pedalen till ett sidoroder. BÄda tvÄ ombord klarade sig utan allvarligare skador.

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!