Ett annat flygplans krasch pÄ landningsbanan, och en flygupplevelse i 60-Ärspresent, medförde att tvÄ flygare gick en vÄldsam död till mötes den dÀr januarieftermiddagen 1959.
Klockan var halv tre den 21 januari nÀr SAS fyrmotoriga DC6:a havererade pÄ Visby flygplats. Det stora trafikflygplanet gick normalt i utlandstrafik, men befann sig i Visby för upplÀrning av nya piloter. Vid en landning knÀcktes noshjulet, vilket medförde att propellrarna pÄ tvÄ av motorerna slets i bitar mot marken. Delar spreds ut över landningsbanan, men ingen mÀnniska kom till skada.
Strax innan hade AB FlygtjÀnsts gula tvÄmotoriga och mycket snabbgÄende plan av typen Gloster Meteor lyft, med piloten Allan Abrahamsson bakom spakarna. Med sig ombord hade han Gösta Andrée, flygplatschef i Visby och en av svenskt flygs legendarer.
â Gösta hade fyllt 60 Ă„r tre dagar tidigare och vad jag har hört hade flygtjĂ€nst bjudit honom pĂ„ en flygning med ett reaplan, nĂ„got som han aldrig hade flugit förut, sĂ€ger Putte Ă man, snart 80 Ă„r och en av fĂ„ som i dag minns olyckan.
Putte à man hade pÄ sommaren jobbat som deltidsbrandman i Visby. 18 Är gammal var han sedan nÄgra Är aktiv segelflygare, dessutom hade han varit praktikant pÄ Visby flygplats.
â Jag trĂ€ffade Gösta AndrĂ©e flera gĂ„nger. Han var en legend som hade flugit frĂ„n Barkarby i Stockholm till Kapstaden tur och retur med en liten enmotorig maskin, sĂ€ger Putte Ă man.
Nu skulle Gösta, som Àven var första svensk ensam över Engelska kanalen, fÄ njuta av sin 60-Ärspresent. Men nÀr kapten Abrahamsson klockan 15.10 inte kunde landa pÄ grund av det havererade SAS-planet tog han ett extra varv ut mot kusten.
â Jag kan tĂ€nka mig att han tappade farten och vek ner i skogen. Maskinen hade gĂ„tt ner brant, kraschat och delat sig i bitar, sĂ€ger Putte Ă man som kom till olycksplatsen ett par timmar senare.
I den askgrÄ snön lÄg smuts och flygplansdelar utspridda.
Ett stort rÀddningspÄdrag sattes omedelbart i gÄng. Först pÄ plats var en Bengt Thomsson som höll pÄ med skogshuggning i omrÄdet. DÄ brann det ur vraket sÄ hÀftigt att det inte gick att komma nÀra. Men döden hade varit ögonblicklig för de bÄda flygarna. Putte à man minns Àn i dag hur det luktade flygbrÀnsle i skogen.
â Stanken av brĂ€nslet som runnit ut. Gösta AndrĂ©e hade suttit kvar i vraket och de pĂ„stod att han var ganska brĂ€nd. Abrahamsson hade kastats ut och lĂ„g en bit ifrĂ„n vraket, sĂ€ger han och berĂ€ttar att branden dĂ„ var slĂ€ckt och att de bĂ„da omkomnas kroppar var bortforslade nĂ€r han kom till den avspĂ€rrade platsen.
Enligt Gotlands Allehanda, vars utsÀnda snabbt var pÄ plats, hade mÀngder av nyfikna samlats sedan ryktet om olyckan spridits i stan.
â Visst var det folksamling, sĂ€ger Putte Ă man och berĂ€ttar att mĂ„nga spekulationer följde om vad som orsakat den svĂ„ra olyckan.
Gösta efterlÀmnade fru och tvÄ barn.
â Det Ă€r tragiskt att han omkom tre dagar efter sin 60-Ă„rsdag. Sonen Göran var SAS-kapten och Christer jobbade pĂ„ sockerbruket, de Ă€r avlidna nu bĂ„da tvĂ„, sĂ€ger Putte Ă man och berĂ€ttar att Christer var en flitig segelflygare.
Putte à man flyger fortfarande gÀrna med och sköter radion vid brandspaningsflygningar och han har 1 300 timmar bakom spakarna i motorflyg. Till det kommer mÀngder av timmar i tystnaden i segelflygplan.
â Friheten! Och att vara i luften, utbrister han om lusten som fortfarande finns kvar att fĂ„ flyga.
Putte à man Àr sjÀlv en del av gotlÀndsk flyghistoria.
â 1955 var jag var med och stakade ut nya landningsbanan. Mittlinjen gick rakt igenom familjen Nygrens kök och de var tvungna att öppna fönstret för att vi skulle kunna mĂ€ta, sĂ€ger han och berĂ€ttar att huset inlöstes och att familjen fick ett annat nĂ€rmare SkarphĂ€ll.
Efter 17 Är som bilskollÀrare blev Putte à man brandman och nÀr han gick i pension Är 2000 slutade han som insatsledare för flygplatsbrandkÄren.
Olyckan i januari 1959 följdes otroligt nog bara ett halvÄr senare av en ny, med det dÄ enda kvarvarande Gloster Meteor-planet i landet. Som Putte à man minns var det samma DC6:a som förra gÄngen som nu stod parkerad pÄ Visby flygplats, i vÀgen för Gloster Meteorplanet som rÀnde rakt in i flygplatsbyggnaden men ingen skadades.
â Han stod nĂ€stan inne vid kassan, med gotlandspiloten Ebbe Larsson bakom spakarna.
Att bevara öns flyghistoria, med tidvis dramatiska hÀndelser, menar Putte à man Àr viktigt.
â Alla som var med dĂ„ Ă€r snart borta, sĂ€ger han.