Hamnområdet utarmas om man plockar bort detalj efter detalj, menar antikvarie Joakim Hansson och ser en fara i att det förvandlas till ett lyxcentrum för champagnedrickande ungdomar.
Det handlar om den urgamla upphalningsbädden belägen där yttre piren börjar. Vid slipen tar man upp och reparerar båtar. Men nu skall denna urgamla hamnverksamhet bort.
Hamnchefen Mats Eriksson menar att verksamheten för liv och medför nedskräpning.
Dessutom finns det alternativ. En hamnkran kan lyfta båtar upp till tio ton, vid större tyngder kan mobilkranar inkallas. Det finns också slipar i andra Gotlandshamnar; Slite, Herrvik och Ronehamn.
Utarmar hamnområdet
Men de argumenten köper inte antikvarie Joakim Hansson vid länsstyrelsen.
- Det utarmar hamnområdet när man plockar bort detalj efter detalj. Visby är sen förhistorisk tid en känd hamnplats och det är viktigt att vi håller hamntraditionerna kvar. Att hamnen blir ett lyxcentrum för champagnedrickande ungdomar under Stockholmsveckan är inte eftersträvansvärt.
- Slipen fyller en funktion. Annars är det lång väg att åka för att dra upp båten, och om man råkar banka någon vecka, vi lever dock i en stad. Det handlar inte om någon ihållande, störande verksamhet, den är en tillgång och en serviceform man kan ha i bruk.
Från länssstyrelsens sida kommer man att ta upp ärendet som en samrådsfråga.
Utgångsläget är att man anser att slipen ska vara kvar.
- Om vi hela tiden tappar bitar ändrar hamnen helt skepnad. Reguljär färjetrafik och kryssningsbåtar är bara en sida av trafiken, folk ska också komma dit med småbåtar. Det ska vara en livfull hamn som det inte ska läggas en död hand på.