För en månad sedan rapporterade Helagotland om Kallis nya satsning. På sin Instagram har historiken rensats och helt ersatts med 3D-renderingar på hur området är tänkt att se ut i sommar. Solbäddar och ballonger byts nu mot trädäck och apelsinträd, eldkanoner mot öppna kaminer – och den tidigare färgskalan i vitt och neon blir istället varmt beige.
Enligt Mikael Ogestad, vd på NT Management som driver Kallis, kliver den klassiska strandklubben nu in i en ny era, ett ”Kallis 2.0”.
– Det är en väldigt stor förändring, konstaterar han.
Syftet är att göra Kallis – som tidigare främst riktat sig till en viss målgrupp under några intensiva dagar – mer tillgängligt för allmänheten. Utöver en omfattande renovering ska lokalen även husera den nya restaurangen Maréa.
– Det kommer vara medelhavsinspirerat, med en mjukare DJ under middagarna, vattenspegel och nya solsängar. En fräsch beachrestaurang helt enkelt.
Även de musikaliska bokningarna skiljer sig jämfört med tidigare år. Från EDM består årets line-up av mer av afro house och internationella DJ:s.
Dessutom försvinner det populära ”Pink party” från schemat, något som Mikael Ogestad ser som en anpassning till marknaden. Dock menar han att de större festligheterna kommer att bestå – men för en något mognare publik.
Anledningarna bakom förändringen är många. Enligt Mikael Ogestad är det ”helt enkelt läge nu”, konceptet har varit sig likt under lång tid och behöver förnyas.
– Vi behöver växa med övriga Europa. Vårt eventgäng tar inspiration från andra destinationer, som Ibiza till exempel. De följer trender och tittar på vad folk vill ha och just nu är det någonting annat.
När det kommer till prislappen för renoveringen vill Mikael Ogestad inte gå in på exakta siffror, men säger att det rör sig om en ”storsatsning i mångmiljonklassen”. Hans förhoppning är att hela området ska få ett lyft, speciellt tillsammans med den nya Kallisbryggan.
– Den här förändringen är helt nödvändig. Min uppfattning är att konceptet vi haft hittills har avskräckt allmänheten lite. Party för en viss målgrupp under ett par veckor är inte heller ekonomiskt försvarbart i längden, säger han och fortsätter:
– Det känns jättespännande, men det är en kamp mot klockan.
För Visbybor som passerar Kallisområdet blir den kampen tydlig. Det finns minst sagt en del kvar att göra innan området liknar de 3D-renderingarna som bolaget frontar med på hemsida och sociala medier.
– Det är bråda dagar, inga snickare får bli sjuka. Hela visionen vi målat upp kommer inte att bli färdig i år. Men har vi 70 procent på plats så är vi jättenöjda.
Renoveringens första fas inkluderar det som inte behöver bygglov. Först om tre år kommer allt att vara klart, enligt Mikael Ogestads beräkningar.
Vilka delar i konceptet ni presenterat kommer inte hinnas med i år?
– Rent visuellt kommer man nog tycka att vi kommit långt, men det är jättemycket detaljer som inte blir färdigt. Det vi sagt att vi ska hinna klart med i år är golv, träpergolan, matytan, ett nytt kök och ny scen. Poolen kommer nog förberedas men vi är inte säkra på att vi får vatten i den.
3D-renderingarna, som lätt kan misstas för fotografier, ackompanjeras av målande formuleringar. Med beskrivningar som ”skandinavisk minimalism möter rivierans glans” sätts tonen för det nya konceptet.
Men varken på hemsidan – där kunder kan boka biljetter till sommarens spelningar – eller på sociala medier finns några tecken på att området just nu är en byggarbetsplats. Inte heller att bilderna som marknadsförs är skisser.
Mikael Ogestad ser dock inget problem med detta.
– Jag tycker inte att det är en större parallell än att man tittar på bilder på hur en lägenhet kommer att se ut i ett nytt bostadsområde. Det handlar om att sälja in någonting och måla upp en vision av hur det kommer att se ut när det är färdigt.
I en bildtext på er Instagram står det till exempel ”Den omfattande renoveringen har förvandlat hela strandklubben till en lyxigare, mer stilsäker och internationell oas..”, något min kollega tog upp med dig i en intervju för en månad sedan.
– Ni fastnar på ett ord, det ”ska förvandlas” ska det stå. Att man fastnar på ett ord får vara upp till betraktaren. Man får inte vara naiv och tro att bara för att man tryckt på knappen så blir det klart dagen efter. Om man tror det vet jag inte vilken verklighet man lever i.
Men hade ni kunnat vara tydligare med att bilderna som visas upp är skisser?
– Nej jag vet inte, vi vill visa att ”fan vad häftigt det blir”. Samtidigt är ambitionen att det ska vara klart när säsongen drar igång. Ingen ska besöka Kallis imorgon, därför behöver vi inte vara färdiga nu.
I så fall hade man kunnat skriva ”såhär kommer det att se ut när det är klart”.
– Ja, som sagt, vill man fastna på det så får man göra det. Man kan också vara glad för att det händer någonting här och att någon vill investera ett antal miljoner för att göra något nytt.