Poststrul ger konsekvenser

Regionens post kom inte fram i tid. Länsstyrelsen fick en bunt med post med brev som blivit liggande i nästan tre månader. Nu har postföretaget Bring satt in åtgärder.

Försenad post. CityMail är en del av Bring. Företaget köptes upp av Bring 2008, som i sig ägs av Posten Norge.

Försenad post. CityMail är en del av Bring. Företaget köptes upp av Bring 2008, som i sig ägs av Posten Norge.

Foto: PONTUS LUNDAHL / TT

Visby2016-07-09 05:30

– Hela rättssystemet sätts ur spel när posten inte kommer fram, säger Britt Silfvergren, jurist vid länsstyrelsen.

Den 23 juni fick länsstyrelsen en ordentlig hög med post. Med i bunten låg en överklagan med inhibition som var daterad i mars.

– Det innebär att beslutet ska bli ogiltigt direkt och vi måste ta ställning till det skyndsamt, vanligtvis inom en vecka. Men det blir svårt när vi inte får brevet förrän nästan tre månader senare, säger Britt Silfvergren.

Det var inte första gången det skedde. Den 2 maj fick de också en bunt med post med bland annat fakturor vars förfallodatum redan gått ut. Posten var daterad i början av april.

– Vi som mottagare har informerat regionen om att vi inte får deras post, säger Britt Silfvergren.

Regionen har varit i dialog med Bring angående problemet. Bring är de som distribuerar deras post sedan april förra året.

– När det gäller länsstyrelsen har vi ingen förklaring om varför posten blivit så sen, säger Leif Pettersson, enhetschef för vaktmästeri och transport.

Han vill också betona att det är ett långt led i kedjan av hantering. Brevet ska från avsändaren, genom flera stadier av sortering innan det delas ut. Distributionen är ett samarbete mellan Bring och Norrköpings Tidningars Media, vilket innebär att posten delas ut på morgonen i samband med morgontidningen.

– Ingen är felfri och det kommer man få leva med. Med den mänskliga faktorn så blir det fel ibland, säger Leif Pettersson.

Enligt honom är det dock ytterst få gånger som posten inte når adressaten i tid.

– Det är beklagligt när den inte gör det och får det konsekvenser som inte är bra så måste det åtgärdas. Vi måste kunna lita på systemet, säger Leif Petterson.

Utöver samtal från länsstyrelsen har även privatpersoner ringt in och lämnat klagomål.

– Patienter från sjukhuset har fått kallelser för sent och de måste betala straffavgift om de kommer för sent till besöket, så det skapar irritation, säger Leif Petterson.

Adam Leth, informationschef Bring Sverige, medger att det har blivit en miss, men att de satt in extra åtgärder för att det ska funka i fortsättningen.

– Det finns flera orsaker till att brev kommer för sent, men i detta fall är det den mänskliga faktorn. Exakt vad som hänt ska vi ta reda på, säger Adam Leth.

De har lyft upp problemet internt på det berörda utdelningskontoret och har satt upp kontrollpunkter på adressen.

– Om man upplever fel vill vi gärna att man kontaktar vår mottagarservice, säger Adam Leth.

Ingen post?

Om Bring CityMail är distributören kan du ringa telefonnummer 0200 - 211 911 eller mejla mottagarservice@bringcitymail.com.

Källa: Bring CityMail

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om