Redan 8 november stĂ€nger Telias butik i Ă hlĂ©nshuset pĂ„ Ăstercentrum. Kunderna hĂ€nvisas i första hand till andra butiker.
â NĂ€r inte det finns, som i Visby, har vi Ă„terförsĂ€ljare som sĂ€ljer vĂ„ra tjĂ€nster. Man kan ocksĂ„ besöka oss pĂ„ telia.se och dĂ€r har man möjlighet att ha ett videosamtal med sĂ€ljare i butik och fĂ„ hjĂ€lp den vĂ€gen, sĂ€ger Roija Rafii, presschef pĂ„ Telia Sverige.
Telias ÄterförsÀljare pÄ Gotland Àr Elgiganten i Visby.
NÀr det gÀller personalen vill Roija Rafii inte berÀtta nÄgra detaljer om antal berörda och eventuella uppgörelser med anstÀllda i butiken.
â Det Ă€r en liten butik med ganska fĂ„ heltids- och timanstĂ€llda som berörs av förĂ€ndringen. Exakt hur mĂ„nga personer det i slutĂ€ndan kommer att beröra Ă€r Ă€nnu inte helt klart.
Enligt Roija Rafii tittar man fortfarande pÄ möjligheten att erbjuda medarbetarna andra tjÀnster inom Telia, trots att butiken stÀnger om bara nio dagar, men det innebÀr i sÄ fall flytt till fastlandet.
â Det finns fortfarande tid och möjlighet att se över andra alternativ. Om man erbjuds en tjĂ€nst och inte kan eller vill ta den sĂ„ innebĂ€r det tyvĂ€rr att medarbetare behöver lĂ€mna och det Ă€r sĂ„klart jĂ€ttetrĂ„kigt, sĂ€ger hon.
Som Helagotland tidigare berÀttat Àr stÀngningen en del av ett stort besparingspaket. Flera butiker i landet stÀngs efter en bedömning av bland annat kundunderlag, kostnader, lÀge, renoveringsbehov och hur avtalen ser ut.
â I det hĂ€r fallet förstĂ„r vi naturligtvis att det Ă€r ett ytterst trĂ„kigt besked för alla involverade, sĂ€ger Roija Rafii.