Patient kallades "nitlott" – "Oacceptabelt"

En dement man med lunginflammation fick vänta i tio timmar i en korridor på akuten och blev dessutom kallad "nitlott". Regionens ansvariga beklagar kränkningen: "Får inte ens tänka att någon är en nitlott."

Charlotte Kaviani, verksamhetschef Akutmottagningen Visby lasarett.

Charlotte Kaviani, verksamhetschef Akutmottagningen Visby lasarett.

Foto: Malin Stenström/arkiv

Visby2020-02-22 10:00

I en insändare i fredagens GT berättar en kvinna om hur hennes dementa pappa, med lunginflammation och urinvägsinfektion, fick vänta i tio timmar i korridoren på akutmottagningen innan han blev inlagd. Dessutom beskriver hon hur en sköterska kallat pappan för "nitlott" när han pratat med en kollega.

Charlotte Kaviani, verksamhetschef på Akutmottagningen, har tillsammans med Pernilla Olsson, enhetschef för Akutmottagningen, och Gunnar Ramstedt, chefsläkare, skrivit ett insändarsvar som publiceras i lördagens GT. De beklagar det som hänt och uppmanar skribenten, och alla andra som kommer i kontakt med vården, att förmedla direkt till verksamheten om någon inom vården begår ett fel.

– Vi pratar med personalen om vad som kan ha sagts och avsetts. De som arbetade den dagen får berätta vad som har hänt. Vi vet ju inte vad som sagts och avsetts, men det har uppfattats som att den här personalen har kallat en anhörig för nitlott. Det är oacceptabelt att man uttrycker sig så, säger Charlotte Kaviani.

Hon berättar att en av kollegorna uppfattat uttalandet som att personen dragit en nitlott för denne haft svårt att sticka en patient och därmed misslyckats med provtagningen.

– Men om det ändå uppfattas som att det är en person som är en nitlott så är det förstås mot alla etiska principer vi har. Man får inte säga något som kan uppfattas på det viset. Så vi måste prata med personalen om att man måste tänka på vad man säger.

– Man får inte ens tänka att någon är en nitlott. Vi kan utifrån insändaren inte veta exakt vad som har sagts och i vilket sammanhang, men vi tar det på allvar.

Att patienten fick vänta över tio timmar i akutmottagningens korridor är inget sjukhusledningen berör i sitt insändarsvar.

– Vi har en akutmottagning som är underdimensionerad och rummen räcker inte till. Så det är tyvärr ganska vanligt att patienter blir liggande i korridorer i väntan på att bli hämtade till en vårdavdelning.

– Det är olyckligt att det blir tio timmar, men det var en dag med hög belastning på akutmottagningen. Vi är medvetna om att vi har för få undersökningsrum och planerar därför en ombyggnation.

Den anhöriga har avböjt att kommentera händelsen ytterligare och meddelar att hon är nöjd med att verksamheten tar upp problemet med personalen.

Karta: Akutmottagningen Visby Lasarett
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!