Östercentrum blir en svĂ„r nöt att knĂ€cka

Östercentrum blir det mest komplexa omrĂ„det att utveckla i Visby. ”Men det Ă€r oerhört spĂ€nnande med sĂ„ mĂ„nga utmaningar”, tycker stadsarkitekt Christian Hegardt.

Foto: Ahlqvist & Almqvist Arkitekter AB

Visby2018-02-26 05:15

Att fÄ plats med nya bostÀder utan att minska antalet parkeringsplatser Àr en svÄr nöt att knÀcka. Att tillÄta befintliga hus att vÀxa pÄ höjden utan att de konkurrerar ut ringmuren och vÀrldsarvet Àr en annan utmaning.

– Det Ă€r ett skarpt grĂ€nssnitt mellan innerstaden och det mer storskaliga i Östercentrum, sĂ€ger Christian Hegardt och fortsĂ€tter:

– Östercentrum mĂ„ste vara en levande del av stadskĂ€rnan och Ă€r strategiskt viktigt för Visbys utveckling. Östercentrum Ă€r stadskĂ€rnans port.

PĂ„ uppdrag av Region Gotland har Ahlqvist & Almqvist Arkitekter AB tagit fram en visionsstudie, som till stor del bygger pĂ„ det planprogram för Östercentrum som antogs 2013. Planprogrammet tog i sin tur hĂ€nsyn till den sociotopkartering som gjordes 2011, en slags brukarundersökning för att se vilken instĂ€llning allmĂ€nheten har till de sociala och kulturella vĂ€rdena i Östercentrum.

Ett av huvudsyftena med de senaste planerna Ă€r att skapa fler bostĂ€der och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt ge mer liv Ă„t Östercentrum dygnet runt. Den mark som Region Gotland Ă€ger i Östercentrum rĂ€cker enligt visionen till cirka 180 lĂ€genheter.

– Visionsskissen Ă€r en illustration av möjligheterna, men den kommer sĂ€kerligen att utvecklas och förĂ€ndras nu nĂ€r arbetet drar igĂ„ng pĂ„ allvar, sĂ€ger Christian Hegardt.

Visionsförslaget anvĂ€nder tĂ€nkta förlĂ€ngningar av Polhemsgatan, Cederströmsgatan och Scheelegatan för att skapa en kvartersindelning av dagens Coop-parkering. Delen nĂ€rmast Östergravar blir ett kvarter med upp till sju nya byggnader. Ahlqvist & Almqvist pĂ„pekar att byggnaderna nĂ€rmast ringmuren ska möta muren ”mjukt” och att en alltför stor bebyggelsemassa riskerar att ”förminska” muren.

Problemet i mötet mellan ny bebyggelse och vĂ€rldsarvet har redan visats i detaljplanen för ÅhlĂ©nshuset, fastigheten Dovhjorten 6. LĂ€nsstyrelsen har haft synpunkter pĂ„ den plan som samhĂ€llsbyggnadsförvaltningen tagit fram och som regionstyrelsen tillstyrkt. LĂ€nsstyrelsen anser, med hĂ€nsyn till ÅhlĂ©nshusets nĂ€rhet till vĂ€rldsarvet, att det behövs en bĂ€ttre överblick över helheten. LĂ€nsstyrelsen har dĂ€rför föreslagit att planomrĂ„det bör utökas och innefatta fler kvarter. SamrĂ„d pĂ„gĂ„r Ă€nnu.

– Vi kommer att behöva arbeta med modeller för att kunna se vilken storlek byggnaderna nĂ€rmast innerstaden kan ha, sĂ€ger Christian Hegardt.

Tanken Ă€r att ÅhlĂ©nshuset inte ska vara den enda befintliga byggnaden som vĂ€xer pĂ„ höjden. Det gĂ€ller Ă€ven fastigheten TĂ€rnan 24, som Nordika köpte av Konsum Gotland 2013. För ett Ă„r sedan begĂ€rde bolaget ett planbesked för att kunna bygga pĂ„ huset med tre punkthus. I begĂ€ran ingick Ă€ven att fĂ„ bygga ett nytt hus i fyra vĂ„ningar lĂ€ngs Ihregatan. Nordikas förslag skulle sammanlagt ge 43 nya lĂ€genheter.

Förra Ă„ret lĂ€mnade Mats Alyhr in ett förslag för omdaning av kvarteret Björnen. Även han vill att en del av byggnaderna i kvarteret fĂ„r en vĂ„ning till, men han vill Ă€ven riva ett av husen mot ÖstervĂ€g för att bygga nytt.

Tidigare har Ă€ven Wisab visat intresse för Östercentrum. 2012 presenterade byggföretaget ett förslag för Region Gotland dĂ€r man bygger sexvĂ„ningshus lĂ€ngs JĂ€gargatan, ett förslag som skulle ge 112 bostadsrĂ€ttslĂ€genheter.

– Intresset för att bygga i Östercentrum Ă€r jĂ€ttestort, sĂ€ger Christian Hegardt.

Visionen krĂ€ver en ny parkeringslösning. Förslaget Ă€r att bygga tvĂ„ parkeringshus, ett vid ÅhlĂ©nsparkeringen och ett vid JĂ€gargatan pĂ„ Coop-parkeringen. Sannolikt krĂ€vs Ă€ven garage under jord för att ha tillrĂ€cklig tillgĂ„ng till parkeringsplatser.

Historik

Östercentrum har en stark prĂ€gel av 1960- och 70-talets storskaliga varuhusarkitektur. 1963 flyttade Domus till hit och 1970 följde Tempo efter. Det finns dock Ă€ldre bebyggelse. Björnen Ă€r ett industrikvarter som byggdes i mitten av 1850-talet.

1939 öppnade Motorcentralen i hörnet Kung Magnus vĂ€g/ÖstervĂ€g och 1947 öppnades Siltbergs bilaffĂ€r i huset som Ă€ven inrymde Ekströms klĂ€der. I omrĂ„det fanns Ă€ven flera bensinstationer.

NĂ€rmast muren kom bebyggelsen att prĂ€glas av jĂ€rnvĂ€gen. Det som i dag Ă€r taxistation var förr en hĂ„llplats för tĂ„gresenĂ€rer. Gamla jĂ€rnvĂ€gsbanken Ă€r i dag ett gĂ„ngstrĂ„k som förbinder Östercentrum med Söderport.

Fakta: Region Gotland

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!
LĂ€s mer om