Att färjetrafiken är en ödesfråga för Gotland märks. Intresset för årets Öppet forum var rekordstort. Ett hundratal personer kom till Wisby hotell och över 300 följde utfrågningen via internet.
De stora frågorna satte sin prägel. Förra året tvingade dyrare bunkerpris Destination Gotland att höja priserna tre gånger, och för första gången på många år minskade antalet resenärer (-2,6 procent).
När de ekonomiska ramarna för nuvarande trafik gjordes upp kostade oljan 10-20 dollar per fat. Nu kostar den 125 dollar och priset verkar fortsätta uppåt. Med nuvarande avtalsmodell får resenärerna ta hälften av den kostnadsökningen.
- Vi börjar närma oss ett läge där vi behöver justera avtalets konstruktion, sa Gotlandsbolagets styrelseordförande Jan-Eric Nilsson och erkände att han är orolig för kommande prisutveckling.
Även Destination Gotlands vd Ulf Ahlqvist märker oron.
- Hela regionen genomsyras av prishöjningarna.
Låsta av avtalet
Enligt Jan-Eric Nilsson ger inte långsammare färjor billigare biljetter. Men det skulle gå att sänka priserna på andra sätt - om det inte vore för nuvarande avtal.
- Det är alldeles för detaljreglerat, tyckte han.
Vid sidan av oljepriset är de skärpta utsläppsreglerna 2015 det andra orosmolnet. Bränslebytet kan kosta 70 miljoner kronor, och ännu finns inga besked från staten om vem som tar den kostnaden.
Destination Gotland kommer att ha nuvarande färjor i trafik fram till nästa avtalsperiod 2017, tror Jan-Eric Nilsson. Först då kan det bli aktuellt att byta, troligen till gasdrift (LNG).
Jan-Eric Nilsson återkom flera gånger till att många av de viktiga frågorna måste avgöras av politikerna - riksdag och regering.
Momsen sänkte priset
Allt har dock inte blivit dyrare. Niki Jäghammar som ansvarar för ombordservicen berättade att sänkningen av restaurangmomsen lett till lägre priser - och även till att rederiet anställt flera.
När det blev dags för publikfrågor ifrågasatte Pigge Werkelin de prisjämförelser Destination Gotland gjort, som säger att priset för en resa till Gotland är jämförbar med de som rederier har på andra destinationer. Destination Gotlands marknadschef Per-Erling Evensen hävdade dock att man regelbundet gör provbokningar hos andra rederier, och att man då fått ungefär samma prisnivåer.
Infriade löften
Per-Erling Evensen noterade att man under 2011 infriat flera av löftena från förra forumet:
Internet finns på de stora färjorna.
Resande med pendlarkort kan platsboka i förlig salong.
Antalet el-uttag har utökats.
Ankomsthallen i Nynäshamn är ombyggd.
En app gör det möjligt att boka med mobiltelefonen.
Förbättrad påfart till väg 73 i Nynäshamn.
Destination Gotland får lovord för sin mobil-app, men än så länge använder bara en procent den vid bokning. Tre fjärdedelar bokar via webbsidan medan en fjärdedel fortfarande föredrar telefon.