Nya turer kring omstridd väg i Visby

Region Gotland planerar anlägga en väg för att binda ihop Terra Nova med handelsområdet Stenhuggaren. Nu protesterar Gotlands botaniska förening mot planerna, och kommer med ett eget förslag.

Den nya vägen är planerad att gå mellan Terra Nova och Stenhuggaren, där den kommer att ha et utfart i höjd med Biltema.

Den nya vägen är planerad att gå mellan Terra Nova och Stenhuggaren, där den kommer att ha et utfart i höjd med Biltema.

Foto: Lasse Linusson/arkiv

Visby2020-03-24 14:02

Regionens planer på att binda ihop Terra Nova med handelsområdet Stenhuggaren har funnits länge, och det förslag som just nu är aktuellt är att anlägga en väg från Terra Novavägen förbi Sweprod och Samhall fram till Biltema. 

Enligt nuvarande plan skulle dock den vägen hamna för nära påfarten till Visbytravets rakbana, vilket skulle få till följd att banan behöver förlängas med 100 meter åt sydost. Det är just den detaljen som gör ärendet extra känsligt, då en eventuell förlängning av rakbanan gör att den hamnar mitt i känslig alvarmark där det finns ett flertal skyddade arter, så som fjärilarna svartfläckig blåvinge och apollofjäril samt laven rosettheppia. 

Tidigare har regionen sagt att man ska kompensera "intrånget" i alvarmarken med att skapa ett nytt naturreservat i anslutning till travet. Detta har man nu tagit tillbaka, och säger nu istället att man ska röja i markerna, och på så sätt gynna de skyddade arterna. Detta har nu fått Gotlands botaniska förening att protestera. 

– Man vet inte vilken effekt det har att röja i markerna, medan man med säkerhet kan säga att fjärilarna blir kvar om man inte rör marken. Det här är verkligen ingen bra lösning, säger föreningens ordförande Jörgen Pettersson.

I en skrivelse till regionen, länsstyrelsen och Trafikverket kommer man istället med ett annat förslag, som skulle innebära att man inte behöver förlänga travets rakbana. Föreningen föreslår att man behåller dagens lösning för in- och utfart vid Linds, och i stället gör den planerade vägen mellan Terra Nova och Stenhuggaren enkelriktad, samt att dess utfart på Silikatvägen placeras något närmare den så kallade Coop-rondellen än vad regionen planerat.

– På det sättet kan vägen göras betydligt smalare, och då behöver man inte ta travets träningsbana i anspråk. Då behöver man inte heller förlänga den in på alvarmarken. Med den här lösningen får man även plats med gång- och cykelväg längs med den enkelriktade vägen, vilket förbättrar trafiksäkerheten, säger Jörgen Pettersson, och fortsätter:

– Sammantaget räddar förslaget ett unikt naturområde med en rad rödlistade arter, samtidigt som det även minskar risken för mellan fordon, och mellan fordon och gång- och cykeltrafikanter. 

Återstår att se hur Region Gotland och övriga inblandade myndigheter ställer sig till förslaget. 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!