I går invigdes den nya centralkassan i entrén på Korpen. Den ersätter de tre olika kassor som besökare tidigare var hänvisade till.
– Det känns bra. Jag har drivit frågan sedan 2011 men nu är vi här och det känns kul, säger Anna Glas, enhetschef för regionens vårdadministrativa service.
Tidigare har de runt 84 000 personer som årligen kommer till de olika mottagningarna varit hänvisade till flera separata kassor för att anmäla sig och betala för sitt besök. Det hände ofta att människor köade till den dåvarande receptionen bara för att få besked om att de måste anmäla sig på ett annat ställe.
– Det spelade ingen roll hur många skyltar vi satte upp. Nu har vi organiserat oss efter det naturliga flödet istället för att försöka ändra på flödet, säger Anna Glas.
Den gamla receptionen stängde i höstas och under ombyggnaden har det inte varit möjligt att betala sitt besök på plats. Istället har patienterna efterregistrerats och fått en faktura hemskickad, utan någon extra kostnad. Samtidigt som centralkassan byggdes, byttes innertaket och ny belysning sattes in. Dessutom fick personalen i kassan nya möbler. Ett kölappsystem är installerat, komplett med en knapp som synskadade kan använda för att få sitt könummer uppläst. De enda som inte ska anmäla sig i centralkassan är besökare till Folktandvården och obokade patienter till vårdcentralerna.
Invigningen var alltså i går men redan den 10 februari togs den nya receptionen i bruk.
– Det har fungerat fint, allt har gått enligt planerna, säger Anna Glas.