Under förra sommaren stängdes den omdiskuterade Gutebacken av för genomfartstrafik för första gången, vilket innebar att man inte fick köra upp eller ned för backen om man inte hade något ärende på vägen.
Beslutet gällde i två månader, och åtminstone en bilist bötfälldes under perioden för brott mot trafiikförordningen sedan han kört i Gutebacken trots rådande förbud.
Nu, från och med på söndagen den 15 juni, införs genomfartsförbudet återigen. På sin hemsida skriver Region Gotland att förbudet, sträcker sig från Färjeleden till Visborgsgatan, gäller till och med den 15 augusti. Man motiverar beslutet att införa ett genomfartsförbud med att det kommer att förbättra trafiksituationen under högsäsong.
”Under sommarmånaderna är Gutevägen kraftigt trafikerad då färjorna ankommer och avgår i mycket högre utsträckning. Detta leder till en försämrad framkomlighet och oönskat buller samt en sämre luftmiljö”, skriver man.
Förbudet gäller trafik med alla motordrivna fordon förutom moped. Taxi och buss i linjetrafik är dock undantagna från förbudet.
Region Gotland hänvisar trafikanter att använda Färjeleden till och från hamnområdet.
Genomfartsförbudet väckte en hel del reaktioner och protester under förra året, men enligt Region Gotland minskade trafiken med en tredjedel under de två månaderna som förbudet gällde.
– Vi kan tycka att de 30 procenten trafiken minskade med i Gutebacken under förra sommaren är bra, sade Therese Bendelin, avdelningschef på park- och trafikavdelningen, till Helagotland tidigare i våras.
Under våren rapporterade Helagotland även om att regionen vill göra förändringar i den kritiserade korsningen Gutevägen-Söderväg. Enligt ett upphandlingsunderlag daterat i mitten av februari vill man bland annat anlägga farthinder i form av så kallade busskuddar strax innan korsningen i båda körriktningarna. Utöver det vill man även flytta stopplinjer och övergångsställen på Gutevägen, så att stopplinjen till skillnad från i dag hamnar efter övergångsstället.
I ett mejlsvar till Helagotland motiverade projektledaren Claes Friberg de planerade förändringarna med att man vill få ner hastigheten vid övergångsställena, och på så sätt öka säkerheten för de oskyddade trafikanterna.