Nadja tar över rollen – vill testa galna och knasiga idéer

Nadja Lindh är ny ordförande i Visby Centrum. Nu ska det bli tankar utanför boxen!
– Man måste våga tänka knasigt, men viktigast av allt är den ekonomiska hållbarheten, säger hon.

Nadja Lindh är ny ordförande i Visby Centrum. Den ekonomiska hållbarheten är hennes viktigaste fokus - men också att tänka utanför boxen.

Nadja Lindh är ny ordförande i Visby Centrum. Den ekonomiska hållbarheten är hennes viktigaste fokus - men också att tänka utanför boxen.

Foto: Magnus Ihreskog

Visby2025-04-24 17:30

Visby Centrum är en företagarförening vars syfte är att utveckla, marknadsföra och genomföra aktiviteter i Visby innerstad, Östercentrum och Södercentrum och som i dag har omkring 200 medlemmar inom främst handel och restaurang.

Nadja Lindh är nyvald ordförande efter Jenny Westfält, som nu fortsätter ett år som vice ordförande.

– Det är en nyordning för att föra kompetensen vidare och behålla den historiska förankringen, säger Nadja Lindh.

Privat driver hon ett konsultföretag inom kund- och affärsutveckling där hon för närvarande projektleder Go Gotland.

Nadja Lindh är ny ordförande i Visby Centrum.
Nadja Lindh är ny ordförande i Visby Centrum.

Hennes erfarenhet inom de områden som kan appliceras på just Visby Centrum är digra. Bland annat har hon drivit verksamheter i innerstaden och förstår de utmaningar som finns där.

Nu ser hon fram mot sitt nya uppdrag och möjligheten att lyfta den delen av Visby ytterligare.

Idéer finns, nämligen:

– Ja, här sitter det sällan fast, skrattar hon. Det gäller att våga tänka utanför boxen och testa udda och lite galna idéer. Openminded är väl mitt ledord.

Men, betonar hon: Det gäller att göra det med fast hand om plånboken. Det påpekar hon flera gånger under intervjun:

– Den ekonomiska hållbarheten är den viktigaste!

Påskmarschen är det evenemang som lockar allra flest personer till Visby innerstad.
Påskmarschen är det evenemang som lockar allra flest personer till Visby innerstad.

Vad menar hon då med det? Jo, allt det som redan finns ska finnas kvar, som Gotland Taste, Påskmarschen, Visbydagarna, Julen i Visby och liknande, men hon hoppas kunna hitta samarbetspartners som kan stödja projekten ekonomiskt.

I dag kokar verkligen Anja Hård, som är verksamhetsledare, och andra inblandade ”soppa på en spik”, som hon uttrycker det.

– Kan vi hitta fler USP:ar för medlemsnyttan, kan vi göra innerstaden än mer attraktiv, kan vi få fler medlemmar? Alla måste dra sitt strå, säger hon.

Nadja Lindh har diger erfarenhet av att driva företag och vet vilka utmaningar företagare står inför
Nadja Lindh har diger erfarenhet av att driva företag och vet vilka utmaningar företagare står inför

Frågor, frågor, frågor. Men också, möjligen, svar. För hon ser det som definitivt positivt att Gotlands Förenade Besöksnäring, Tillväxt Gotland och Visby Centrum börjat kroka arm mer och mer.

– Samverkan mellan vilka det än må vara är det jag tror på mest, i alla sammanhang. En bra dialog med Region Gotland, ett försök att hitta fler samarbetspartners…det finns så många möjligheter!

Du låter lite entusiastisk?

– Ja, varför inte? Det är ett tufft klimat för företagare nu och vi kan inte rädda enskilda idkare, men det finns också saker att göra. Jag ser verkligen fram mot utmaningen, säger hon, Nadja Lindh.

Visby Centrum har runt 200 medlemsföretag inom främst handel- och restaurang.
Visby Centrum har runt 200 medlemsföretag inom främst handel- och restaurang.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!