Matten höll inte måttet

Kvaliteten på undervisningen i matematik vid Christopher Polhem-gymnasiet behöver höjas, anser Skolinspektionen.

Visby2010-10-21 04:00
Skolinspektionen, Nationellt centrum för matematikutbildning och Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik har granskat undervisningen i matematik A vid 55 gymnasieskolor i landet. Christopher Polhemgymnasiet är den enda granskade skolan på Gotland.

Kritik
Efter att ha närvarat vid 150 lektioner visar den rapport som nu är klar att det finns några problemområden.
Flera lärare har otillräckliga kunskaper om kursplanen, och en del av dem gör det onödigt svårt för eleverna. Elever får för lite utmaningar, är ett annat problem, och rapporten noterar även att många elever får högre betyg i matematik A än vad de presterat på de nationella proven.
Christopher Polhemgymnasiet får kritik på tre punkter:
l Undervisningen måste få en tydligare inriktning mot programmål och kursplanens mål, så att eleverna får en helhetsbild av utbildningen.
l Eleverna måste bli mer medvetna om målen, så att de får större möjlighet till inflytande och att ta ansvar för sitt lärande.
l Skolan måste förbättra sitt kvalitetsarbete. Det gäller både att se till att målen nås, och att lärarnas behov av kompetensutveckling tillgodoses.
Senast den 25 november ska skolan redovisa vilka åtgärder som vidtagits för att uppfylla kraven.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om