Natten till fredagen fick Mariette Lund i Visby ett sms till sin mobil.
â Det stod att vi ska leverera ett paket till dig och jag svarade pĂ„ lĂ€nken, sĂ€ger hon och berĂ€ttar att mobilens sms-funktionen lĂ„ste sig i samma stund.
Eftersom hon liksom mÄnga andra vÀntar pÄ leverans av paket insÄg Mariette Lund först för sent att hon hade lurats.
â Hur dum kan man vara tĂ€nkte jag, sĂ€ger hon och berĂ€ttar hur telefonen sedan började ringa:
â FullstĂ€ndigt okĂ€nda mĂ€nniskor har ringt till mig hela dagen och har fĂ„tt ett meddelande att de har paket att hĂ€mta.
Av en slÀkting som Àr it-expert fick hon rÄdet att genast koppla bort wifi, internetanslutningar och att stÀnga av telefonen. Hela fredagen gick Ät till att installera om Swish, Bank-id och allt annat i telefonen.
â Banken sĂ€ger att jag ska polisanmĂ€la det och att deras sĂ€kerhetsavdelning ska ha koll pĂ„ att ingen tar sig in pĂ„ mitt konto, sĂ€ger hon.
De stora fraktföretagen uppmanar till försiktighet och sÀger att man aldrig skickar ut den typ av sms som Mariette Lundh fÄtt.
â Det Ă€r förfĂ€rligt att mĂ€nniskor drabbas av bedragare, sĂ€ger Pierre Olsson, informationschef pĂ„ DB Schenker.
Henrik Ishihara pÄ Postnord menar att det inte Àr företaget utan kunderna som blir offer för brottsligheten.
â Vi har ingenting med de hĂ€r sms:en att göra. VĂ„ra lĂ€nkar gĂ„r till postnord.com och postnord.se. GĂ„r det inte dit Ă€r det bluff och dĂ„ kan man ocksĂ„ polisanmĂ€la det om man vill, sĂ€ger han.