I november lades plattorna ner till elvägen, som med induktion ska ladda fordon under pågående färd. Då var inte lastbilen klar, men nu är den besiktigad och på plats i Visby.
– Vi har testat den på en bana i Tullinge, och bland annat mätt magnetfältet. Jag har fem gånger högre magnetfält hemma vid min induktionsspis än jag har här vid vägen, berättar projektledaren Håkan Sundelin.
Tekniken är unik, och försöken i Visby så viktiga att det israeliska företaget Electreons grundare Oren Ezer och Hanan Rumbak är här för femte gången. Den här gången har de rest hit, väl medvetna om att när de återvänder till Israel väntar två veckor i karantän på grund av smittorisken. Att vi armbågshälsar ändrar inte på det.
– Det här är ett mycket viktigt projekt, för det är första gången tekniken testas på allmän väg, säger Oren Ezer och berättar att i höst ska samma teknik anläggas på en kortare sträcka i Tel Aviv.
En vägbana på Lummelundsväg stängdes av i måndags, och öppnar igen på tisdag. Under tiden testas överföringen av el mellan vägbanan och lastbilen, som är den första tyngre lastbil som drivs helt med el.
– Gotlands Bilfrakt kommer att överta bilen för att testa den, berättar Håkan Sundelin.
Försöket med elväg får en mer publik del när flygbussen sätts i trafik. Den byggs i Kina, men ser trots virusproblem ut att kunna levereras med en mindre försening och vara i drift till sommaren.
Försöket omfattar sträckan mellan Visby busstation och flygplatsen. Hittills har bara sträckan på Lummelundsväg försetts med teknik för laddning. Ytterligare två laddbara sträckor ska byggas. Det sker i höst.
– Fram tills de nya sträckorna är klara måste mer av laddningen ske när fordonen står stilla, berättar Håkan Sundelin.
Trafikverket har de senaste åren gett stöd till projekt med olika tekniker för att bygga elvägar. Nu har man valt två sträckor för större försök. Det är väg E20 mellan Hallsberg och Örebro och väg 73 mellan Västerhaninge och Nynäshamn.
– Trafikverket har inte valt teknik ännu, och vi hoppas att de väljer vår teknik. Därför behöver vi visa hur vägen i Visby fungerar, säger Håkan Sundelin.
Trafikverket vill ha elvägar som fungerar i svenska förhållanden. Håkan Sundelin är lite besviken över att det inte blivit någon vinter med snö i år. Men försöket i Visby pågår till och med våren 2022, så det kommer flera chanser att testa tekniken med snöiga vägbanor.