Trafikolyckor på Gotland är ett specialintresse för Lars Håkansson. Innan han blev pensionär arbetade han som ambulansförare, samtidigt som han kartlade alla Gotlands dödsolyckor åt Trafikverket genom att undersöka var och varför de skedde.
Under det senaste året har en särskild plats tagit hans uppmärksamhet: den omdiskuterade korsningen mellan Söderväg och Gutevägen. Där plockades trafikljusen bort efter att de slutade fungera förra året, varpå regionen bestämde sig för att inte ersätta dem, som Helagotland har berättat i flera artiklar tidigare.
Lars Håkansson skräder inte orden när han beskriver sin syn på hur regionen hanterat situationen.
– Det är så vansinnigt att det inte är sant, säger han.
Ur säkerhetssynpunkt är den skymda sikten i korsningen det stora problemet, menar han.
– Det är bara en tidsfråga innan det sker en olycka. Då kommer det troligen att vara en sidokollision, vilket är det allra värsta, säger han.
Eftersom han uppfattade att kostnaden var ett hinder valde han att erbjuda regionen 100 000 kronor ur egen ficka ”som en grundplåt för att bekosta uppsättning av trafikljus”.
– Det var ett sätt att få igång hjulen att snurra kring detta, säger han.
Det var ett ganska stort belopp som du erbjöd?
– Ja, men jag brinner för trafiksäkerhet och har arbetat länge inom räddningstjänsten. När man ser något sådant här brinner alla propparna i skåpet, säger han.
Regionen valde dock att tacka nej till pengarna. Eftersom den ordinarie enhetschefen för trafik och gata, William Forslund, för tillfället är på semester svarar den tillförordnade chefen Therese Bendelin via mejl på Helagotlands frågor om att en privatperson kunde tänka sig att donera pengar för ett nytt trafikljus.
”Det är ett mycket generöst erbjudande som visar på engagemang och intresse av viktiga frågor, så som trafikfrågor är”, skriver Therese Bendelin.
Enligt henne sa regionen nej till pengarna eftersom den har valt andra lösningar på platsen.
”Det finns planerat andra åtgärder för korsningen Gutevägen/Söderväg med bland annat framflyttad stopplinje samt sänkt hastighet och andra fartdämpande åtgärder vid korsningens tillfarter på Söderväg”, skriver hon.
Vad gäller olycksrisken, som Lars Håkansson pekar på, menar hon att regionen har agerat på andra sätt.
”När trafiksignalerna togs bort infördes stopplikt för att minimera riskerna för olycka”, skriver Therese Bendelin, och pekar också på de planerade åtgärder som redan nämnts.
Samtidigt öppnar hon för att regionen faktiskt kan komma till en annan slutsats framöver.
”Det kommer att göras en utredning av förutsättningarna för platsen som helhet eftersom det finns flera andra frågor kopplat till trafiksituationen i området, så som den planerade bron för kryssningsresenärer, planerade gång- och cykelvägar samt en eventuell uträtning av Visborgsgatan med mera. Denna utredning får visa på vilka åtgärder som är lämpligast för trafiksituationen på platsen samt kopplat till de övergripande mål vi har för trafiken i Visby”, skriver hon.
I slutändan tror Lars Håkansson att det blir trafikljus på platsen ändå.
– Just nu är lösningen en skrivbordsprodukt som inte fungerar i verkligheten. Det har blivit en prestigesak tror jag. Men förnuftet måste segra, säger han.
Men då blir det utan dina pengar?
– Ja, de vill ju inte ha dem, säger han.