Måndag för en vecka sedan var flera gatljus längs bland annat Svartbrödragatan, S:t Nicolaigränd och Smedjegatan släckta. Grusplanen norr om Nicolairuinen var helt mörk och ruinens strålkastare var inte igång. En del av området lystes upp svagt av fönsterlampor.
– Det hade gått en säkring, säger Therese Bendelin som är avdelningschef för gata och park.
Det här är inte första gången som lampor slocknar i innerstan. Enligt Jonathan Berényi, trafikingenjör på regionens park- och trafikavdelningen, händer det ganska ofta.
– Det är svårt att svara exakt men jag kan konstatera att det registrerats cirka 80 felanmälningsärenden i Visby innerstad under 2024.
De vanligaste felen som uppstår kopplat till gatubelysningen är trasiga armaturer på grund av vatteninträngning, fukt och korrosion bland annat. Det kan också vara en säkring som löser ut i central eller stolpe, ett kabelfel eller en trafikskada.
Förutom att en del av gatubelysningen är gammal – vissa sattes upp för hundra år sedan, beror problemen till viss del på armatur som inte är bra.
– Generellt är det trasiga belysningsarmaturer som härstammar från ett tidigare armaturbyte för cirka tio år sedan. I efterhand har vi kunnat konstatera att den armatur som tagits fram av leverantör speciellt för Visby innerstad inte håller måttet avseende täthet. Det medför vatteninträngning, fukt och korrosion som leder till armaturer som slutar fungera, berättar han.
I dag används en annan lösning som fungerar bättre men regionen har sedan några år planerat att byta ut gatubelysningen i Visby innerstad. ”Den tekniska livslängden för anläggningen har passerat”, konstateras i en förstudie. Regionen räknar med att cirka 850 lampor i Visby innerstad behöver bytas ut varav några stolpar är så angripna av rost att de riskerar att rasa i gatan.
– En del av det planerade utbytesprojektet handlar om att ta fram nya armaturlösningar som uppfyller både gestaltningskrav samt moderna belysningskrav så att vi kan ljussätta Visby innerstad som platsen förtjänar och uppnå god trafiksäkerhet och trygghet utan att förlora de kvalitéer som finns i en medeltida stadskärna, säger Jonathan Berényi.
Projektet som beräknas pågå från 2026 och minst tio år framåt är större än att bara förnya gatubelysningen.
– När man gräver upp gatan är det rimligt att vi samordnar det med VA-projekt och Geabs fjärrvärmedragningar, säger Therese Bendelin.