Han kallar dem för "lycksökare", taxiföretag som kommer hit under sommaren med en förhoppning om att tjÀna snabba pengar pÄ intet ont anande kunder. I regel har dessa taxiförare en licens som gör att de fÄr köra taxi, och det finns inga hinder för att företag utifrÄn ska kunna erbjuda sina tjÀnster pÄ Gotland under sommaren.
Men en del har oÀrliga knep, som att ta mer betalt om de mÀrker att nÄgon Àr berusad eller att köra pÄ en taxa som egentligen Àr avsedd för en större bil, sÀger Peter Melander.
â Det har ocksĂ„ hĂ€nt att föraren sĂ€ger till kunder som har bokat vĂ„r bil att han Ă€r utskickad frĂ„n Taxi Gotland, sĂ€ger Peter Melander.
â AffĂ€rsidĂ©n Ă€r att lura folk pĂ„ pengar, och det Ă€r vi andra taxibolag som fĂ„r skit för det i slutĂ€ndan, fortsĂ€tter han.
I ett försök att hindra oseriösa aktörer att ta ut överpris har Taxi Gotland lagt upp ett FacebookinlÀgg, dÀr de skriver ut sina priser. Om man börjar vid Stora torget ska en resa i en normalstor taxi kosta ungefÀr 270 kronor till Kneippbyn och 575 kronor till Tofta Beach Club. VÀljer man fel bil kan det kosta mÄngdubbelt, vilket Peter Melander ger ett exempel pÄ.
â En tog 400 kronor för att köra mellan Kryssningskajen och KattrĂ€ngen [i Visby]. Det ska kosta runt 80 kronor, absolut inte mer Ă€n 100, sĂ€ger han.
Om man förlitar sig pÄ bilens utseende kan det ocksÄ vara lÀtt att hamna snett. Enligt Peter Melander har vissa företag försökt imitera Taxi Gotlands grafiska profil för att ge sken av att vara ett etablerat bolag pÄ ön. Han tror att det rör sig om 15 till 20 bilar som tar ut överpriser eller pÄ andra sÀtt lurar sina kunder.
Att en taxibil kommer hit tillfÀlligt innebÀr dock nödvÀndigtvis inte att den konkurrerar pÄ orÀttvisa villkor. Under Almedalsveckan har Taxi Stockholm skickat över 20 bilar till Gotland pÄ Taxi Gotlands begÀran för att kunna tillfredsstÀlla behovet. Det sker genom nÀtverket Svea Taxi Allians och gör att bolaget kan klara av att ta de flesta körningarna Àven nÀr efterfrÄgan Àr som störst. Det finns Àven andra företag utifrÄn som följer reglerna, poÀngterar Peter Melander.
Problemet Àr alltsÄ att vÀlja rÀtt. Den som har satt sig i bilen har redan godkÀnt priset enligt lagen, sÄ det gÀller att vÀlja rÀtt taxibil frÄn början.
Peter Melanders uppmaning Àr att ta reda pÄ vad resan borde kosta och komma överens om priset med föraren redan innan resan inletts.
â Se till att ta kvittot efterĂ„t. Och kom ihĂ„g att du som kund alltid kan gĂ„ vidare och ta en annan taxibil om det inte kĂ€nns bra, sĂ€ger han.