Flera flygbolag öppnar tillfälliga linjer till och från Visby under Almedalsveckan. Almedalsflyget.se satsar på att transportera besökare från Malmö, Göteborg och Linköping.
Undvik boendeutmaningarna i Visby genom att resa dit på morgonen och hem på kvällen, är deras erbjudande.
Almedalsflyget.se drivs av bolaget Tadema AB som i samarbete med Saab AB och Frost Air AB, kommer att erbjuda flygningar till Visby under Almedalsveckan. En biljett kostar 6 490 kronor.
– Det är väldigt dyrt men det kostar mycket att chartra flygplan och det är ett pussel att få ihop ekonomin, säger Thomas Sjölander som är vd för Tadema.
Han gör en jämförelse med att ta med bilen på färjan och betala för boende i Visby.
– Totalkostnaden kanske inte skiljer så mycket.
Hälften av deras passagerare åker till Gotland över dagen medan övriga övernattar i Visby. Planen är fyllda åt ena hållet men tillbaka är det få eller inga passagerare.
En konkurrent till Almedalsflyget.se är Sola Air som utgår från Karlstad och planerar turer till Visby under Almedalsveckan.
– Det är inte klart än men vi undersöker möjligheten att flyga åtminstone en gång per dag, säger Henrik Ericsson, som är verksamhetsledare för Sola air.
Västflyg trafikerar linjen mellan Trollhättan och Visby under Almedalsveckan. En enkelbiljett kan kosta 3 890 kronor. Bolaget kör till Visby hela sommaren med start i maj och då till betydligt lägre priser.
– Förra året hade vi fullbokade plan på alla avgångar under sommaren så nu kör vi med dubbla turer, säger Anna Petré som är vd för Västflyg.
SAS, som flyger ordinarie turer mellan Arlanda och Visby kommer att utöka trafiken under Almedalsveckan. Två direktturer från Göteborg till Visby och en åt andra hållet ingår i tidtabellen. En enkelresa annonseras ut för drygt 3 000 kronor.
– Vi flyger upp till 18 gånger per dag och har satt in fler avgångar från Arlanda, vissa med 180 eller 90 säten, mot det normala 72, berättar SAS presschef Pia Herrera.
Ytterligare två bolag trafikerar Visby under Almedalsveckan och båda erbjuder även trafik resten av sommaren. Finnair flyger sju dagar i veckan medan Norwegian har turer måndag, onsdag, fredag söndag.
Sex flygbolag som alla vill landa vid ungefär samma tidpunkt är ändå inget problem för Visby flygplats.
– Vi kan ta emot nio flygplan i timmen så vi har utrymme för fler starter och landningar, säger Gunnar Jonasson, flygplatschef för Swedavia i Visby.
Almedalsveckan är i särklass turtätast under året.
– Då finns det också ett starkt intresse av direktflighter från andra delar av landet än Arlanda.
Flygtrafiken under resten av sommarsäsongen visar på en minskning i kapacitet med cirka 20 procent jämfört med 2024 då det gick trafik till både Arlanda och Bromma.