Efter att förslaget om en nedläggning av Polhemskolan i Visby blivit känt träffade utbildningsdirektör Torsten Flemming skolans lärare och anställda vid ett möte på torsdagsmorgonen.
– Det är kloka medarbetare, säger han efter mötet och menar att han lyssnat och tagit till sig vad de haft att framföra.
Att skolan på Gotland måste spara, menar han, beror på att antalet elever antas sjunka med en fjärdedel de kommande tio åren. Tvärtemot det läge som rådde när Polhemskolan öppnade 2019. Även då var Torsten Flemming ansvarig, men som grundskolechef.
– Uppdraget då hette Visby växer. Man räknade med 700 nya bostäder på Bergbetningen och i Norra Visby. Det blev inflyttning, men inga barnfamiljer, säger han.
Med facit i hand visade inflyttningsprognoserna fel, när det gäller behov av nya klassrum.
– De som flyttade in var mest pensionärer som sålde sina villor.
S:t Hansskolan och Norrbackaskolan var trångbodda. Sedan barnen från skolan i Västerhejde som skulle renoveras först flyttats till lokalerna vid Norra Hansegatan öppnade Polhemskolan 2019.
Siffror från regionens fastighetsavdelning visar att drygt 20 miljoner kronor mellan åren 2018 och 2020 investerades i lokalerna: 18,6 miljoner i renovering, och därefter 1,7 miljoner i ny skolgård 2021.
– Det här är en jättebra skola, med bra kvalitet, säger Torsten Flemming och menar att föräldrar har valt skolan utifrån dess särskilda profil med inriktning på naturvetenskap och hållbar utveckling.
Beslutet om Polhemskolan ska stängas tas av politikerna i nämnden, efter att ha ställts mot andra tänkbara möjligheter, förmodligen vid sammanträdet i november.
– Det är svårare politiskt att stänga en skola på landet. Där blir det för långt för barnen att ta sig. Här ser man nästan bort till Norrbackaskolan, säger Torsten Flemming och tar följderna av en nedläggning av Fårösundsskolan som jämförelse, där elever från Fårö skulle få en lång restid till andra skolor längre bort.
På måndag är ett möte planerat där han ska möta föräldrarna till barnen vid Polhemskolan.
– Det här är inte ett lättvindigt förslag, det känns inte bra. Här finns många frågor och upprördhet, det får man förstå. Vem ville mötas av det här första dagen en ny termin, säger han.
För pedagogerna väntar nu nästan en hel termin, innan man får besked om skolan ska stängas eller inte.
– Vi är stolta över vår skola och kommer att fortsätta vara det, säger läraren Jesper Wolter efter mötet.
Kollegan Per Berg menar att det nu är viktigt att behålla de satsningar man har, och fortsätta bedriva undervisning med skolans egen inriktning.
– Vi har ett ansvar gentemot eleverna att driva vår profil vidare som vanligt, säger han.
Den togs fram i samarbete med Uppsala universitet, för att hitta ett lärande i hållbar utveckling, där det inte fanns ett rätt eller fel utan eleverna tilläts diskutera fritt.
Skolan har uppmärksammats i tv, och under Almedalsveckan, för sina satsningar. I Skolverkets lärmoduler finns också Polhemskolan med som exempel, på hur en skola kan jobba med tydlig profil med FN:s globala mål år 2030 och frågor kring hållbarhet.
– Då är mellanstadieeleverna på väg in i vuxenlivet. Att se den utveckling de gör kring hållbarhet är ett kvitto, det är därför man är lärare, säger Jesper Wolter.
Kollegan Kalle Nyd håller med:
– Hit har eleverna sökt sig, för att de vill ha den här utbildningen. Helst vill vi bara fortsätta att göra det vi är bra på.