Investerar flera hundra miljoner i danska fartyg

Efter köpet av danska färjelinjen DFDS för drygt 600 miljoner kronor investerar Gotlandsbolaget nu ännu mer i den trafiken. "Det handlar om hundratals miljoner", säger vd Håkan Johansson.

M/S Pearl Seaways vid DFDS terminal i Oslo.

M/S Pearl Seaways vid DFDS terminal i Oslo.

Foto: Braastad, Audun

Visby2024-08-26 05:30

I början av juni blev storaffären klar värd 609 miljoner kronor. Gotlandsbolaget köper danska linjen DFDS som bedriver daglig trafik mellan Oslo, Köpenhamn och danska Fredrikshamn. Övertagandet sker 1 november.

Nu är det klart att båda fartygen, M/S Pearl Seaways och M/S Crown Seaways, tas ur trafik och på varv – för omfattande ombyggnader och renoveringar under nästa år.

undefined
M/S Pearl Seaways vid DFDS terminal i Oslo.

– Det handlar om hundratals miljoner, säger vd Håkan Johansson om kostnaden, och berättar att det första, M/S Pearl Seaways, tas till varv i början av året.

Med Gotlandsbolaget som ny ägare ser han stor potential i DFDS, som funnits i 160 år.

– De är ett av de större i Europa. I takt med att de satsat alltmer på frakt och gods har linjen mellan Oslo och Köpenhamn satts lite på undantag och inte prioriterats i deras verksamhet, säger Håkan Johansson.

undefined
VD Håkan Johansson berättar att Gotlandsbolaget nu kan marknadsföra linjerna mellan Oslo och Köpenhamn i samma portfölj som de mellan Visby, Åland och Stockholm gentemot internationella resenärer.

Efter att Gotlandsbolagets satsning på Rostocklinjen lades ner, enligt Håkan Johansson mycket på grund av de kraftigt höjda bränslepriserna, gick bolaget Hansa Destinations i graven med förlust. Hittills har kryssningstrafiken med M/S Birka i nya bolaget Alandia Cruises inte gett pengarna tillbaka men efter en trög start går den trafiken nu bra, säger han. Varken den eller köpet av den danska rederijätten ska påverka Gotlandstrafiken.

– Varje linje ska bära sig själv. Det här blir en del i vår koncern och vi ser det som att vi inte bara blir bättre på Oslo-Köpenhamnstrafiken utan också på Gotlandstrafiken, säger Håkan Johansson och pekar på synergieffekter och möjliga samordningsvinster.

undefined
M/S Crown Seaways på väg ut ur Oslofjorden.

Förutom renoveringen av de danska fartygen kommer satsningar att göras i land, bland annat i ledningsfunktioner där en del kan hamna i Visby. Vilka gemensamma funktioner, och hur många, som kan hamna på ön är i dagsläget inte klart.

– Det här påverkar många, och det är en uppbyggnadsfas som nu pågår. Vi blir dubbelt så stora och lite till. Givetvis måste vi växa med uppgiften och behöver bli en större organisation, säger Håkan Johansson och berättar att han nu blir vd för 1 500 personer och sju stora fartyg.

Även om fartygen i det danska rederiet sannolikt inte kommer att trafikera Gotland, menar han, kan trafiken växa tillsammans.

– Internationella gäster är en stark målgrupp. När vi erbjuder en resenär från Asien eller Amerika att besöka Oslo, Köpenhamn, Åland eller Visby kan vi nu paketera det tillsammans i samma portfölj.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!