I början av juni blev storaffĂ€ren klar vĂ€rd 609 miljoner kronor. Gotlandsbolaget köper danska linjen DFDS som bedriver daglig trafik mellan Oslo, Köpenhamn och danska Fredrikshamn. Ăvertagandet sker 1 november.
Nu Ă€r det klart att bĂ„da fartygen, M/S Pearl Seaways och M/S Crown Seaways, tas ur trafik och pĂ„ varv â för omfattande ombyggnader och renoveringar under nĂ€sta Ă„r.
â Det handlar om hundratals miljoner, sĂ€ger vd HĂ„kan Johansson om kostnaden, och berĂ€ttar att det första, M/S Pearl Seaways, tas till varv i början av Ă„ret.
Med Gotlandsbolaget som ny Àgare ser han stor potential i DFDS, som funnits i 160 Är.
â De Ă€r ett av de större i Europa. I takt med att de satsat alltmer pĂ„ frakt och gods har linjen mellan Oslo och Köpenhamn satts lite pĂ„ undantag och inte prioriterats i deras verksamhet, sĂ€ger HĂ„kan Johansson.
Efter att Gotlandsbolagets satsning pÄ Rostocklinjen lades ner, enligt HÄkan Johansson mycket pÄ grund av de kraftigt höjda brÀnslepriserna, gick bolaget Hansa Destinations i graven med förlust. Hittills har kryssningstrafiken med M/S Birka i nya bolaget Alandia Cruises inte gett pengarna tillbaka men efter en trög start gÄr den trafiken nu bra, sÀger han. Varken den eller köpet av den danska rederijÀtten ska pÄverka Gotlandstrafiken.
â Varje linje ska bĂ€ra sig sjĂ€lv. Det hĂ€r blir en del i vĂ„r koncern och vi ser det som att vi inte bara blir bĂ€ttre pĂ„ Oslo-Köpenhamnstrafiken utan ocksĂ„ pĂ„ Gotlandstrafiken, sĂ€ger HĂ„kan Johansson och pekar pĂ„ synergieffekter och möjliga samordningsvinster.
Förutom renoveringen av de danska fartygen kommer satsningar att göras i land, bland annat i ledningsfunktioner dÀr en del kan hamna i Visby. Vilka gemensamma funktioner, och hur mÄnga, som kan hamna pÄ ön Àr i dagslÀget inte klart.
â Det hĂ€r pĂ„verkar mĂ„nga, och det Ă€r en uppbyggnadsfas som nu pĂ„gĂ„r. Vi blir dubbelt sĂ„ stora och lite till. Givetvis mĂ„ste vi vĂ€xa med uppgiften och behöver bli en större organisation, sĂ€ger HĂ„kan Johansson och berĂ€ttar att han nu blir vd för 1 500 personer och sju stora fartyg.
Ăven om fartygen i det danska rederiet sannolikt inte kommer att trafikera Gotland, menar han, kan trafiken vĂ€xa tillsammans.
â Internationella gĂ€ster Ă€r en stark mĂ„lgrupp. NĂ€r vi erbjuder en resenĂ€r frĂ„n Asien eller Amerika att besöka Oslo, Köpenhamn, Ă land eller Visby kan vi nu paketera det tillsammans i samma portfölj.