I mars skrev Helagotland om tekniska nämndens planer på att bygga ut parkeringen vid lasarettet. Fyra månader senare är parkeringskaoset fortfarande ett faktum – något som förväntas fortsätta ett tag framöver.
– På sommaren är det inte lika svårt men jag brukar annars ställa mig i villaområdet eller ännu längre bort för att det inte finns plats, säger Majed Omar som är medicinteknisk ingenjör på sjukhuset.
Björn Sandqvist på Region Gotlands teknikförvaltning är medveten om problemen vid Visby lasarett.
– Vi har jobbat i många år med att försöka hitta lösningar och gör vad vi kan utifrån lagens ramverk. Projektgruppen som jobbar med situationen har ingen färdig lösning. Det finns ett antal alternativ men det ska ännu tas beslut i styrgruppen om hur man vill gå vidare med de förslagen.
Förslagen som Björn Sandqvist hänvisar till har varit uppe för diskussion i flera år. Det handlar exempelvis om att bygga parkeringsdäck, bommar och att anlägga gång- och cykelbanor för att enklare kunna ta sig till lasarettet utan bil.
Patric Ramberg, förvaltningschef på teknikförvaltningen, menar att olika saker har stått i vägen för åtgärder, däribland avslag på bygglov och omfattande planer på att bygga om lasarettet.
– I framtiden kommer vi att presentera en mer heltäckande fastighetsutvecklingsplan och i den ingår även parkeringsfrågan. Vi vill lösa det här på ett bra sätt, vilket eventuellt skulle kunna innebära att det blir parkeringsgarage eller källarplatser i ett antal nya fastigheter. Det här är dock något som ligger långt fram.
Sjuksköterskan Anna Walman fick en p-bot första gången hon parkerade vid lasarettet. På jobbtelefonen har hon Parkster-appen, vars räkning går till regionen. Däremot är det ofta problem med att få kontot att funka och hon betalar främst ur egen ficka.
– Om jag vet att jag ska till lasarettet åker jag alltid tidigare än till andra ställen eftersom det nästan alltid är fullt, säger Anna Walman.
Patric Ramberg berättar att ett flertal alternativ för att lösa parkeringsproblem redan har trätt i kraft, däribland användningen av etableringsområden som tillfälliga parkeringsplatser. Vid frågan om varför det tar så lång tid att lösa problemet menar Patric Ramberg att det är komplicerat att ordna en permanent och hållbar lösning på parkeringsfrågan.
– Eftersom det är ett fastighetsutvecklingsprojekt det handlar om måste det få ta den tid det tar, säger han.