Flera av de seminarier som Tomas Eneroth deltar i under Almedalsveckan handlar om att sänka utsläppen från trafiken, med allt från elflyg till höghastighetståg. En diskussion om att minska klimatpåverkan från färjorna till och från Gotland är igång, eftersom Trafikverket börjat utreda om nästa avtalsperiod kan bli fossilfri.
Att sänka farten och bara använda en fastlandshamn har nämnts som alternativ för att minska utsläppen. Västervik är ett förslag som förts fram. Tomas Eneroth är dock skeptisk:
– Trafiken har ett bra upplägg nu med två hamnar. Viktigast nu är att se till att vi har en fungerande trafik med nuvarande avtal, och se vad övergången till LNG-färjor innebär för miljön.
Tomas Eneroth är nöjd med dagens trafik, och berättar hur han brukar ta sig till Almedalsveckan:
– Jag bor i Växjö, så jag tar bilen till Oskarshamn och färjan över till Visby.
Den senaste tiden har debatten om biljettpriserna på färjorna tagit fart.
– Det är viktigt att trafiken har rimliga priser. I dag är snittpriset för en resa 255 kronor, och det är vad vi lyckats få med nuvarande avtal. Det är viktigt att vi strävar efter att få så bra prisbild som möjligt i nästa avtal, säger Tomas Eneroth.
Nuvarande avtal innebär att staten skjuter till 498 miljoner kronor årligen till färjetrafiken. Hur mycket staten är beredd att satsa i framtiden vill Tomas Eneroth inte säga, men han påpekar vilken betydelse färjetrafiken har.
– Det är viktig både för Gotland och Sverige, och har ett starkt symboliskt värde för arbetet att hålla ihop landet.
Kan statligt ägda färjor vara ett sätt att påverka priserna?
– Statliga färjor har utretts vid flera tillfällen, och man har kommit fram att den mest samhällseffektiva lösningen är den som vi har i dag. Förberedelserna inför nästa upphandling har precis startat och jag tror att vi behöver avvakta 4-5 år innan vi beslutar om att utreda statligt ägande på nytt, säger Tomas Eneroth.
SAS aviserade nyligen att antalet avgångar till och från Visby kommer att minska i höst. Region Gotland och landshövding Anders Flanking agerar för att få bolaget att ändra sig. Svenska staten är största aktieägare i SAS, men något stöd från regeringen kan gotlänningarna inte räkna med.
– Det är viktigt att Visby har bra flygförbindelser, men SAS måste agera precis som andra bolag. Staten kan gå in och ge stöd, men bara i de fall där det saknas konkurrens och trafiken inte är kommersiellt bärkraftig. Som vi gjorde med trafiken i Norrland efter Nextjets konkurs, säger Tomas Eneroth som råder Region Gotland att ha en fortsatt bra dialog med SAS.