"Total utrensning! Allt ska bort!"
Med de orden försöker Högskolan på Gotland sticka ut i högskolornas kampanjsatsningar för att locka nya studenter. Från Högskolans egen sajt kan man para ihop underligt hittegods med sina Facebook-vänner.
Inlagda pixlar
Det är inte udda vantar och kvarglömda anteckningsblock som finns på den här hittegodsavdelningen, utan ganska märkliga prylar. Eller vad sägs om en burk med inlagda pixlar, en vuvuzelaljusstake som man kan blåsa i när man spikat tentan, eller en tröja med texten "rör inte min gärdsgård" som sägs ha påträffats efter byggnadsantikvariestudenterna.
- Prylarna i sig väcker kanske inget omedelbart ha-begär. Värdet ligger i att de är lite udda och annorlunda. Man skojar med sin kompis och försöker vinna grejen åt honom eller henne, förklarar Jonas Järnfeldt på reklambyrån Kärnhuset.
Annorlunda
Målet med kampanjen är att fler ska få upp ögonen för Högskolan på Gotland och de utbildningar som finns där.
- Att plugga på Gotland är annorlunda. Hittegods-kampanjen ger en vink om den speciella stämningen på Högskolan och våra utbildningar, säger Susanne de Paulis, som är informatör på Högskolan.