Vädret kan få tidplanen att spricka – så går arbetet med bron

Nya kryssningsbron kommer om några veckor lastad på pråm från Baltikum. Innan dess måste mycket bli färdigt. Redan nu står det klart att bron blir något försenad.

Bygget av nya kryssningsbron ger alla gotlänningar en ny utsiktsplats. Projektledarna Martin Jonsson och Magnus Berg menar att utsikten över havet blir magnifik.

Bygget av nya kryssningsbron ger alla gotlänningar en ny utsiktsplats. Projektledarna Martin Jonsson och Magnus Berg menar att utsikten över havet blir magnifik.

Foto: Henrik Radhe

Visby2024-11-27 04:29

Arbetet har pågått nästan dag och natt, för att hinna bli klara med de omfattande förberedelserna inför leveransen av brodelarna i stål från Baltikum.

Trots hårt jobb står det nu klart att brobygget av nya Kopparsviksbron försenas. Planen var att ha den på plats innan årets första kryssningsanlöp, i april nästa år.

– Målsättningen är att minimera påverkan. Det är mycket som händer och nu är vi framme i maj någon gång, säger Martin Jonsson, projektledare för brobygget.

Han berättar att det främst är det omfattande arbetet med att flytta ledningar, fiberkablar och starkströmsledningar vid kullen för själva brofästet som tagit längre tid än beräknat. Också väntan på bygglov har dragit ut på tiden.

undefined
Samtliga fästen till Kopparsviksbron är nu pålade ner i berget.
undefined
Magnus Berg och Martin Jonsson inspekterar bygget. Det försenas ett antal veckor, hur mycket får det fortsatta arbetet visa.

Än så länge löper arbetet på inom planerad budget på totalt 60 miljoner kronor.

– Pålningsarbetet har gått jättebra. 83 pålar är nu i. Man har prickat berget och det är jätteskönt, säger Martin Jonsson och berättar att varje sådan fästpunkt har pålats ner ungefär tio meter till fast berg.

Den omkring 200 ton tunga stålkonstruktionen tillverkas i sektioner i Litauen.

– Vi har fått gå upp från A8 till A11, från åtta till elva millimeter i vissa svetsfogar. Det påverkar priset. Hur mycket vet vi inte, men vi vill ha en bro som håller och det blir en fördyring, säger han.

undefined
Nya kryssningsbron, en första sektion som just nu svetsas vid tillverkaren i Litauen.
undefined
För att fästa den 200 ton tunga bron i stål krävs 83 fästen pålade tio meter ner i berget.
undefined
För anläggningsarbetarna har den senaste tidens stormar inneburit utmaningar, där enorma vågor spolat in över arbetsplatsen.

För att gjuta de tio fästen som bron ska vila på krävs stora mängder armering.

– Jag tror att vi landar på 60 till 70 ton rostfri armering totalt, säger Martin Jonsson.

Kring nyår kommer en pråm från Litauen, lastad med sektioner till den 200 meter långa bron. Varje sådan sektion är 16 meter lång, förutom den 24 meter långa del som korsar sex meter ovanför Färjeleden.

– I mars ska den vara på plats. Vi lyfter på bron under nätterna och då blir det inte så stor påverkan på trafiken, säger Kent Gustafsson, platschef på Eiffage, Europas näst största entreprenadföretag i branschen med 76 000 anställda, som kontrakterats av Region Gotland för bygget.

undefined
Tio ben ska lyfta bron över Färjeleden och in över området mot kryssningskajen. Varje ben ska fästas med stål pålat fast i berget.
undefined
För att skona bygget mot väder och hårda vindar har en skyddande betong fått anläggas längst ut mot havet.

Pålningsarbetet har varit omfattande, och börjar nu bli klart. Fästpunkter rakt ner i berget har kompletterats med stag i sidled i berget, som ska säkra hållfastheten för bron.

För regionen har det under hela processen varit viktigt att bron ska vara tillgänglig även för gotlänningar, ett besöksmål en stor del av året, genom en grind från Kopparsvik.

– Målet med nuvarande utformning har varit att vi inte ska bygga bara för kryssningsresenärer, säger Magnus Berg, biträdande projektledare för bygget.

Den tre meter breda bron tillgänglighetsanpassas och kommer för allmänheten att bli en ny utsiktsplats mot havet.

– Man kommer långt ut och det är en otrolig vy både norrut och söderut, från Kallis till Högklint. Det kan vara häftigt att uppleva naturens makter höst, vinter och vår, likväl som att titta på kryssningarna, säger Martin Jonsson.

undefined
När den nya bron står klar blir den tillgänglig för alla, som besöksmål och utsiktsplats mot havet.
undefined
Det är en och annan kabel och en och annan rörledning som både anläggas och flyttas för att den nya bron ska kunna stå klar.
undefined
Kullen vid Färjeleden blir brofäste, där har mängder med kabel och rörledning grävts upp och flyttats.
undefined
Hittills har myckjet av bygget handlat om att påla fast 83 fästpunkter tio meter ner i berget. Det ska säkra hållfastheten på den nya bron.

För entreprenören har den senaste tidens naturkrafter inneburit en utmaning, med den hårda stormen. Vissa dagar har arbetet ut mot havet fått avbrytas på grund av enorma vågor som slagit in mot arbetare och fästet för en plattform.

– Vi har fått gjuta en skyddsbetong för formen. Förhoppningsvis blåser det inte så mycket mer, men blir det en kall vinter kan arbetet få flyttas fram – det finns vissa svårigheter med att gjuta då, säger Kent Gustafsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!