Här är alla vinnarna under UF-mässan

Under tisdagens UF-mässa på Wisby Strand delades det ut ett flertal priser i en rad olika kategorier. Här är samtliga vinnare.

Sofia Knutas, Thida Prasannet och Fabian Vinberg i UF-företaget PanPasta, som fick pris för Årets vara på tisdagens mässa.

Sofia Knutas, Thida Prasannet och Fabian Vinberg i UF-företaget PanPasta, som fick pris för Årets vara på tisdagens mässa.

Foto: David Skoog

Visby2020-03-10 20:10

Årets UF-företag: Speculo UF.

Motivering: Vinnaren har på samtliga fyra bedömningskriterier haft högsta poäng. Den grafiska profilen går som en röd tråd genom företaget. Med tydlig form och färg har man på ett affärsmässigt professionellt sätt skapat en säljfärdig produkt. Det är ingen myt utan glasklart att Speculo är årets UF-företag 2020.

Årets vara: PanPasta UF:

Motivering: Med en del kvar att skriva på förpackningen, är Årets Vara ett mycket bra exempel på cirkulär ekonomi. Här har man skapat en produkt som skulle kunna finnas på allas bord till vardags som till fest, samtidigt som klimatavtrycket minskar och det närproducerade ökar.

Årets tjänst: RaukRent UF.

Motivering: I en växande bransch positionerar sig detta UF-företag med hållbarhet i fokus. Genom att ta en befintlig tjänst och med ett tydligt miljötänk och lokal förankring skapar man ett mervärde för kunden.

Årets säljare: Felicia Björkqvist - Speculo UF.

Motivering: Med en tydlighet och stor inlevelse lyckades denna person sälja in sin produkt på ett övertygande och inspirerande sätt. 

Årets monter: CarryOn UF.

Motivering: Företaget hade en monter som visualiserade produkten tydligt i kombination med varumärket. Montern hade en genomtänkt tanke kring hållbarhet, allt från material till syfte och produktion. Monterpersonalen fångade besökarna genom trevligt bemötande och god produktkännedom. Det vinnande företaget var helt enkelt lite bättre och lite hållbarare.

Årets hantverkare: CarryOn UF.

Motivering: Årets vinnare har genom att återvända en redan befintlig produkt flyttat fokus på vad vi anser är förbrukat. De har i sin företagspresentation tydligt redogjort för hur tillverkning kommer att gå till och hur den kommer att se ut. Deras ekonomiska kalkyl känns robust och genomtänkt och hållbar även ur synpunkten att det finns en lön för den som tillverkar produkten.

Årets hållbara UF-företag: MorRot UF.

Motivering: Företaget har på ett innovativt vis tagit vara på en råvara som finns nära oss och skapat en ny produkt. Utöver att företaget har ett tydligt hållbarhetstänk genom produktionskedjan så har dem även det i den ekonomiska aspekten som visar på fortsatt god tillväxt. Vi håller med företaget att vi alla har ett ansvar att ta hand om vår gemensamma moder - jorden, och säger därför stort grattis till MorRot UF! 

Årets innovation: Animatching UF.

Motivering: Våra fyrfota vänner blir viktigare och viktigare i våra liv och här har man hittat ett nyskapande sätt att hjälpa din jycke att fatta tycke med tinder utan hinder för den som vill få nya familjemedlemmar.   

Årets årsredovisning: Stålthet UF.

Motivering: UF-företaget har sammanställt en årsredovisning som till sin utformning uppfyller samtliga formkrav. Innehållet är översiktligt och samtidigt innehållsrikt. Helhetsbilden blir en stilfull genomarbetad årsredovisning.  

Årets affärsplan: Mission UF.

Motivering: Välskriven affärsplan med en affärsidé som svarar mot ett mycket tydligt och lika vedertaget behov. Därtill en flexibel prissättning mot en allt mer växande målgrupp vilket borgar för framtida framgångar. Affärsplanen visar vidare på att en företagsekonomisk ansats mot denna växande målgrupp är fullt gångbar. 

Årets E-strategi: Reach Out UF.

Motivering: Lätt att hitta, lätt att förstå och inspirerande. Vinnaren i årets e-strategi använder styrkan hos sociala medier i kombination med företagets egen hemsida och på detta sätt skapar vinnarna ett stort värde åt sina kunder.

Årets grafiska profil: MelloCollab UF.

Motivering: Med en tydlig koppling mellan affärsidé och en grafisk profil så visar företaget prov på hur kommunikationen ska se ut. Färgval, design och språk har de skapat för att förstärka upplevelsen och förbättra användningen av deras produkter. Syftet med affärsidén binder sig samman i en tydlig plan varför den ska se ut som den gör. 

Årets samhällsentreprenör: Mission UF:

Motivering: Täcker in en ny marknad, ett komplement till traditionella samhällsservice. Ger stimulans, gemenskap mellan generationer och besök utifrån för en målgrupp som blir större och större. Attraktivt för såväl kommunala som privata aktörer. 

Styrelsens hederspris: Swedbank Gotland.

Motivering: Genom deras finansiella och tjänstvilliga bidrag i Gotlands framtida näringsliv, har dem under lång tid haft ungdomars utveckling i fokus. Med tid och engagemang öppnar dem dörrarna för en tryggare företagsekonomi.  

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!