Folkfest när butikerna avtäckte sin julskyltning

Den som tror att den traditionella julskyltningen spelat ut sin roll får tänka om. När Visby Centrum-butikerna avtäckte sina fönster under torsdagen visste nyfikenheten inga gränser.

Karamellboden var en av ett tiotal butiker i Visby som medverkade på rundvandringen, där årets julskyltning visades för första gången.

Karamellboden var en av ett tiotal butiker i Visby som medverkade på rundvandringen, där årets julskyltning visades för första gången.

Foto: Edvin Högdal

Visby2022-11-24 20:22

Precis innan allting ska börja sitter Magnus Olsson, verksamhetsledare för handlarföreningen Visby Centrum, inne på Systrarna Malmgrens och samlar mod. 

– Förhoppningsvis kommer åtminstone någon. Man vet ju aldrig, säger han.

En liten stund senare anför han – till sin märkbara förvåning – en manstark skara på ett femtiotal personer genom Visbys gator.

– Jag köpte nog för lite glögg. Alldeles för lite, säger han mellan andetagen.

Konceptet var följande: En vandring i grupp från Södertorg till Konstmuseet på S:t Hansgatan, där ovan nämnda glögg väntade.

På vägen fick de som gick med premiärskåda butikernas julskyltning, som avtäcktes efter hand av Magnus Olsson och butiksinnehavarna.

undefined
Och så här såg det ut i det fönster som Wisby Ost gjort i ordning.

– Vi återupplivade traditionen 2019. Det är mycket nostalgi i det här. Det kommer alltid fram någon som vill prata om skyltsöndagen förr i tiden. Så det märks att många har varma känslor kring julskyltningen då. På den tiden var det ju ofta igenbommat helt, så det blev en väldigt stor grej, säger Magnus Olsson.

undefined
Annika Gustavsson Jewellerys skyltfönster var kanske det mest konstnärligt sinnrika.

Men – på en torsdag? Så får man väl inte göra?

– Tiderna har förändrats. I och med att det är Black Friday vill kanske butikerna inte ha sina fönster förtäckta.

Är julskyltningen lika viktig för butikerna nu för tiden? Kommersiellt alltså.

– Svårt att säga, men många lägger ner sin själ i skyltningen. Det här är ett sätt att uppmärksamma dem, skapa engagemang och trigga fler, säger Magnus Olsson.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!