Precis innan allting ska börja sitter Magnus Olsson, verksamhetsledare för handlarföreningen Visby Centrum, inne på Systrarna Malmgrens och samlar mod.
– Förhoppningsvis kommer åtminstone någon. Man vet ju aldrig, säger han.
En liten stund senare anför han – till sin märkbara förvåning – en manstark skara på ett femtiotal personer genom Visbys gator.
– Jag köpte nog för lite glögg. Alldeles för lite, säger han mellan andetagen.
Konceptet var följande: En vandring i grupp från Södertorg till Konstmuseet på S:t Hansgatan, där ovan nämnda glögg väntade.
På vägen fick de som gick med premiärskåda butikernas julskyltning, som avtäcktes efter hand av Magnus Olsson och butiksinnehavarna.
– Vi återupplivade traditionen 2019. Det är mycket nostalgi i det här. Det kommer alltid fram någon som vill prata om skyltsöndagen förr i tiden. Så det märks att många har varma känslor kring julskyltningen då. På den tiden var det ju ofta igenbommat helt, så det blev en väldigt stor grej, säger Magnus Olsson.
Men – på en torsdag? Så får man väl inte göra?
– Tiderna har förändrats. I och med att det är Black Friday vill kanske butikerna inte ha sina fönster förtäckta.
Är julskyltningen lika viktig för butikerna nu för tiden? Kommersiellt alltså.
– Svårt att säga, men många lägger ner sin själ i skyltningen. Det här är ett sätt att uppmärksamma dem, skapa engagemang och trigga fler, säger Magnus Olsson.