Sommaren 2005 skrev Gun Hägglund ett medborgarförslag.Tre år senare kunde hon tillsammans med dåvarande kommunalrådet Eva Nypelius (C) inviga Visbys cykelspår. Gun Hägglunds tanke var att barn och vuxna skulle må bättre av att lockas använda cykeln oftare.
8,5 kilometer spår fick vita plåtskyltar och start strax utanför Österport. På regionens hemsida finns information om att förbättringar ska ske, för att göra spåret mer trafikvänligt.
I verkligheten har ingenting hänt och spåret tycks ha fallit i glömska. En av de som använder cykelspåret är Ingrid Liljeborg. När frukost och korsord är avklarade trampar hon gärna ett varv varje förmiddag.
– Jag kan ju vägen, men kommer det någon annan hittar de inte runt, säger Ingrid Liljeborg och berättar om skyltar som saknas, pekar åt helt fel håll, eller är nedklottrade med färg och klistermärken.
Sedan Ingrid drabbats av artros är cykeln perfekt för den dagliga motionen.
– Att cykla smörjer knäna. Jag tror att fler som har artros skulle må bra av att cykla, säger hon.
Cykelspåret runt Visby leder henne förbi villaträdgårdar på Östra vi och trots rejäl fart på sin svarta treväxlade damcykel hinner Ingrid njuta av naturen längs vägen.
– 37 skyltar är dåliga, förstörda eller nerklottrade, och sju skyltar fattas, säger hon och visar passagen över Endreväg i höjd med Häggvägen.
Om man ska svänga vänster eller höger framgår inte. Vi fortsätter förbi den stora oxeln, i vilken Ingrid som barn brukade klättra, och fortsätter längs Färjeleden.
– Se, här vet man inte vart man ska! Den skylten försvann nog vid vägbygget, säger Ingrid Liljeborg när vi korsar infarten till kvarteret Stenhuggaren.
För ett år sedan påtalade hon bristerna för teknikförvaltningen.
– De skulle fixa till det, men det har inte blivit någonting gjort, konstaterar hon.
Anders Juhlin är ansvarig bland annat för skyltning på teknikförvaltningen.
– Jag tycker inte heller att det är kul att det ser ut så här, men det finns inga pengar, säger han.
Anders Juhlin berättar att skyltarna 2008 bekostades av regionen.
– Gun Hägglund och hennes man åkte runt och skyltade själva, sedan gick hon tyvärr bort några månader senare, säger han.
Men dagen efter samtalet från GA har allt ordnat sig. I ett förråd fanns 20 extra skyltar.
– Jag kommer att se till att byta ut skyltarna själv nästa vecka, så får jag lite motion, lovar Anders Juhlin.