Gotländska profiler bakom ny satsning – cocktails på burk

Gotlänningarna Robin Waldehag och Villiam Dahlström är två av initiativtagarna bakom det nya varumärket som gör cocktails på burk. Nu stundar lansering på Systembolaget och en satsning på export.

Efter många år bakom bardisken gör Robin Waldehag nu istället väldigt mycket större cocktailblandningar som tappas på burk.

Efter många år bakom bardisken gör Robin Waldehag nu istället väldigt mycket större cocktailblandningar som tappas på burk.

Foto: Kerstin Klint/arkiv

Visby2024-08-23 15:15

Efter att Robin Waldehag hade sålt Bar Kemi i fjol tog han möjligheten till en längre ledighet med familjen.

I början av 2024 kom sedan ett telefonsamtal från den gotländske fotbollsspelaren Villiam Dahlström som förändrade saker och ting. 

– Jag hade precis börjat fundera på vad som skulle hända härnäst när Villiam ringde och presenterade den här idén. Det var lustigt, för jag har ju gått i sådana här tankar tidigare och funderat varför man inte gör bra cocktails paketerade på burk, säger Robin Waldehag. 

Med från satsningens begynnelse är även de fotbollsspelande tvillingarna Marcus och Martin Olsson, med meriter från svenska landslaget och Premier League. 

– Vi började jobba på projektet ihop och kom ganska snabbt in på att använda liknande profil och utformning som jag hade på Bar Kemi. 

Därav namnet Chemistry Drinks. I takt med att satsningen växt har ytterligare en delägare kommit in, David Orre som har ett eget destilleri i Helsingborg där blandningen av drinkarna sker. De färdiga blandningarna transporteras sedan till Göteborg där drycken kolsyras och tappas på burk.

undefined
Villiam Dahlström, mest bekant som framgångsrik fotbollsspelare, är en av initiativtagarna och delägarna.

Den första lanseringen skedde lagom till midsommar, och under sommaren har de funnits på ett 20-tal krogar och hotell, företrädesvis runtom på Gotland.

– Vi ser att produkten passar för de flesta tillfällena: På restaurang såklart, men även i minibaren på hotell, på events och sportevenemang, liksom på hemmamiddagar. 

Den 26 augusti börjar den säljas på Systembolaget, i beställningssortimentet för hela Sverige. 

– Det är väldigt roligt, där ska vi slå på den stora trumman.

I början av september inleds dessutom export, till sex europeiska länder inledningsvis.

– Det blir också väldigt spännande, vi jobbar med lanseringen på bolaget nu först och sedan blir det fokus på att nå ut med marknadsföringen internationellt.

undefined
Robin Waldehag sålde i fjol Bar Kemi. Nu fortsätter han att ägna sig åt balanserade drinkar men i burkformat.

Robin tycker inte att skillnaden är så stor mellan att göra drinkar som serveras direkt över bardisken jämfört med drinkar som tappas på burk för att drickas längre fram i tiden.

– Redan på Bar Kemi jobbade jag med syror istället för organiska produkter, och det är så vi jobbar nu med. Det säkerställer en bra smakbild för flera år framåt egentligen. En citron smakar olika beroende på vilken citron du plockar, medan citronsyra garanterar samma smak.

undefined
Chemistry drinks satsar på cocktail på burk.

Hittills består utbudet av två klassiska cocktails, varav den ena fått ett modifierat namn.

– Det är många som känner till drinken Moscow Mule med vodka, ingefära, mynta och lime. Men det är ju inget vidare namn att ha för tillfället. Det är en väldigt god drink med ett väldigt dåligt namn, så därför valde vi att sätta namnet Ginger Mule. 

– Båda är fullskaliga cocktails, exakt så som de serveras på restaurang. Det innebär att det är tio procents alkoholhalt, med hög och balanserad smak av syra, sötma och alkohol.

Gällande den kritik som finns kring att den här typen av färdigblandade drinkar/alkoläsk skulle göra alkohol mer lättillgängligt för ungdomar, svarar Robin Waldehag:

– Det här är en produkt som kommer att säljas på Systembolaget till dem som har åldern inne. Istället för att man köper en flaska sprit och blandar en hemmagrogg där det är väldigt lätt att man häller i för mycket alkohol i sin drink, så får du en färdigblandad drink som du vet exakt vad den innehåller och som smakar gott.

Under hösten utökas sortimentet med tre nyheter, först ut är en alkoholfri rabarbersoda.

– Med de nyheterna känner vi att vi får en bra bredd från fullskalig cocktail till alkoholfritt. Sedan finns det mycket att jobba med, det finns ju hur många drinkar som helst och jag har även cirka 75 egenkomponerade drinkar nedskrivna. Så det kommer mera, utlovar Robin Waldehag.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!