Gotlandshem får tänka om – nej till delar av Torslunden

Försvarets våta filt fortsätter att breda ut sig. Men den här gången går det ändå att gå vidare; det är bara i östra delen av Torslunden som det blir för mycket flygbuller.

Torslunden är ett litet grönområde mellan Lummelundsväg och Broväg i Visby.

Torslunden är ett litet grönområde mellan Lummelundsväg och Broväg i Visby.

Foto: Elisabet Andersson

Visby2025-04-27 16:31

Återetableringen av Försvarsmakten på Gotland, under de senaste åren, har varit omdiskuterad. Inte minst med tanke på de många tilltänkta byggen som försvaret numera säger nej till.

För några veckor sedan lämnade man till exempel en negativ remiss gällande Västerhejde skola. Och bara häromdagen berättade P4 Gotland om ett privat bygglov i Vibble, där försvarsintresset till slut stoppade planerna.

Den här gången gäller det Visby och de drabbade är Gotlandshem och HSB, som har gemensamma planer på bostäder i Torslunden – ett grönområde som varit omdiskuterat i många år.

Tanken fick grönt ljus från regionstyrelsen 2022 och omfattar över 250 boenden; både hyres- och bostadsrätter blandat. Men området måste först detaljplaneras för detta ändamål och där har det dykt upp käppar i hjulet.

Region Gotland har nämligen bett länsstyrelsen om ett så kallat planeringsbesked. De tillfrågade vände sig i sin tur till Försvarsmakten, med tanke på flygplatsens ”påverkansområde för buller”. Där blev det alltså nej.

Elin Sander är biträdande enhetschef på länsstyrelsens enhet för samhällsutveckling.
Elin Sander är biträdande enhetschef på länsstyrelsens enhet för samhällsutveckling.

Man kan fråga sig vilken skillnad de tilltänkta husen skulle göra, med tanke på hur många människor som redan bor i denna del av Visby? Och många av dem på betydligt mindre avstånd från flygplatsen, dessutom?

Elin Sander, biträdande enhetschef på länsstyrelsen, förklarar:

– Det är precis som i Tofta, att försvaret inte vill att det ska tillkomma fler bostäder på vissa platser. De har nämligen tillstånd för sin verksamhet utifrån hur många som finns i dag, men om det skulle tillkomma fler bofasta kan de få svårare att få nya tillstånd i framtiden, säger hon.

Elin Sander klargör samtidigt att det här inte rör sig om en våt filt över hela Torslunden. Frågan som ställts gäller endast möjligheten att bygga inom ”bullergränsen” – och den gränsen skär tvärs igenom det aktuella markområdet.

Den våta filten verkar i detta fall läggas över östra Broväg-hörnet av parken, samt över den ”tarm” som i dag huserar Stjärngatans lekplats och tennisbana och som alltså fanns med som tänkbart bostadsområde.

Hur regionen går vidare med tanke på detta återstår att se.

– Vår planavdelning får se på vilket utrymme som finns kvar och sedan ha en dialog med Gotlandshem och HSB, kommenterar Miljö- och byggnämndens ordförande Andreas Unger (M).

Torslunden i Visby med flygplatsens påverkansområde för buller i rosa. Stora delar av parken ser alltså alltjämt byggbara ut.
Torslunden i Visby med flygplatsens påverkansområde för buller i rosa. Stora delar av parken ser alltså alltjämt byggbara ut.
Sett till Gotlandshems/HSB:s tidiga skisser är det mest det östliga av Broväghusen som lär påverkas av bullergränsen. Men regionen ville alltså även detaljplanera den lilla ”tarmen” mellan Stjärngatanhusen och bygganderna vid Herkulesgatan.
Sett till Gotlandshems/HSB:s tidiga skisser är det mest det östliga av Broväghusen som lär påverkas av bullergränsen. Men regionen ville alltså även detaljplanera den lilla ”tarmen” mellan Stjärngatanhusen och bygganderna vid Herkulesgatan.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!