Klockan 07.19 rullar sopbilen ut pÄ StenkumlavÀg. Tömda stÄr sopkÀrlen kvar, i de tvÄ sopbodarna hos bostadsrÀttsföreningen Ordboken 5 vid gamla Signalen i Visby.
Sopchefen Ă ke Andersson hejar ett glatt godmorgon till ledningsgruppen.
â Jag var den enda sökande, sĂ€ger chefen och presenterar sin personal, i vad som till viss del pĂ„minner om ett litet företag.
Vice sopchef Àr Per Lindblad, medan Carina Fohlin och Kate Fahleson har texten "praktikant" pÄ ryggen till sina gula reflexvÀstar. Alla fyra bor i bostadsrÀttsföreningen.
â Carina och jag satt en kvĂ€ll med tuschpennor och skrev. Gud vad vi skrattade, sĂ€ger Kate Fahleson medan hon och Carina intygar hur viktigt det Ă€r att ha kul pĂ„ jobbet.
GÀnget som har Ätagit sig att var fjÀrde vecka tvÀtta alla bostadsrÀttsföreningens sopkÀrl gör det helt ideellt. SÄpa, borstar och handdukar att torka med har de fyra pensionÀrerna köpt sjÀlva.
â Dem har vi inte Ă€skat nĂ„gra pengar för, sĂ€ger Per Lindblad.
Hans sprÄkbruk avslöjar att han varit avdelningschef. Carina har varit chef i Àldreomsorgen i flera Stockholmskommuner, medan Kate jobbat i LuleÄ som kock i gymnasieskolan. Sopchefen à ke har i nÀstan 50 Är drivit bensinmack och dÀckfirma.
â Företagsledarrollen lyser igenom ibland, avslöjar Ă kes hustru Bibbi.
SopkÀrlen rullas ner i föreningens underjordiska garage. DÀr finns högtryckstvÀtt och utrymme, men snart smiter Kate ivÀg nÀr hon fÄr syn pÄ en granne som Àr hÄrfrisör.
â SĂ„ Ă€r det ofta att personalen försvinner, suckar Ă ke Andersson med ett stort skratt och berĂ€ttar att det jobb som kunde varit gjort pĂ„ en kvart ibland kan ta över en timme.
För jÀrngÀnget som ser till att sopbodarna hÄlls rena och frÀscha Àr glÀdjen och gemenskapen grannar emellan minst lika stor del av jobbet.
Under tre dagar den vecka i mÄnaden som stÀdningen av kÀrlen ska göras Àr de redo. SÄ snart sopbilen rullat ivÀg gÄr larmet.
â Ska man ha ledigt mĂ„ste man komma in med en ledighetsansökan i tid, sĂ€ger Kate Fahleson.
Den tvÄ Är gamla bostadsrÀttsföreningen med 62 lÀgenheter har som mÄnga andra drabbats av höga rÀntor. Att de boende hjÀlps Ät i olika arbetsgrupper med att sköta poolen, fixa grönytor och trÀdgÄrd, snöröjning och viss stÀdning, bidrar till att hÄlla kostnaden nere. Andra föreningar och hyresbolag betalar för att fÄ sina sopkÀrl rengjorda ett antal gÄnger per Är. Det sköter sopchef à ke och hans personal.
â I november sĂ€nker vi avgiften med fem procent, och eventuellt tvĂ„ gĂ„nger till under nĂ€sta Ă„r, sĂ€ger han.
PÄ köpet fÄr den tajta arbetsgruppen glada tillrop för det jobb de gör frÄn nöjda grannar. Och massor av humor och glÀdje. DrÄpligheter hör till deras vardag.
â En morgon kom jag och Carina lite tidigt. NĂ€r killen med sopbilen kom stod vi redan inne i boden. DĂ„ undrade han om vi bodde dĂ€r inne, sĂ€ger Ă ke Andersson och flinar.
Vad som ser ut som veckans vintips, en uppspikad box pÄ vÀggen, finns i en av sopbodarna.
â Det Ă€r viktigt att man plattar ihop boxarna innan man slĂ€nger dem, sĂ€ger Kate Fahleson och berĂ€ttar att de brukar skĂ€mta om att alla borde köpa mer vin pĂ„ box, sĂ„ att det blir mindre mĂ€ngd glas och flaskor att tömma.
GÀnget menar att de som gÄr ihop grannar emellan, vare sig man bor i villa eller lÀgenhet, har mycket att tjÀna. BÄde i gemenskap och i rena pengar i plÄnboken.
â Det mĂ„ste vara en person som tar tag i det först. Prata sedan med grannen och slĂ„ er ihop, det behöver inte bara vara jag och jag och jag, sĂ€ger Kate Fahleson om grannsamverkan i alla dess former.