Kryssningsfartygen besök i Visby ger klirr i kassan för handeln i Visby, även om antalet anlöp minskat på grund av att kajen inte kan ta emot de största fartygen som tvingas ligga för ankare ute på redden vilket i sin tur gör att vissa fartyg struntar i att stanna till i Visby. En baksida av kryssningstrafiken är det faktum att många fartyg släpper ut sitt avloppsvatten när de befinner sig på internationellt vatten istället för att tömma tankarna i hamn.
Gösta Hammarberg, hamnfogde i Klintehamn och tillfällig hamnmästare i Visby, förklarar att de gotländska hamnarna har bra kapacitet för att ta emot avloppsvatten från de fartyg som lägger till i hamnarna. Det gäller allt från kommersiell trafik till fritidsbåtar.
-Visby hamn har kunnat ta emot avloppsvatten sedan den nya hamnen byggdes i början på 1980-talet, på fyra olika ställen på vardera kajplats fem och sex. Men det är i princip ingen som har använt utom Birka princess, nu ersatt av Birka paradise, säger Gösta Hammarberg.
Birka har en miljöpolicy som omfattar att lämna allt avloppsvatten i hamn. Enligt Hammarberg är det nästan inga andra som gör detsamma, men han vill inte spekulera i om övriga väljer att tömma avloppet till havs eller om de väljer någon annan hamn.
-Problemet ligger hos fartygen, vilken vilja man har att göra det.
Eftersom det är tillåtet att släppa ut avloppsvattnet på internationellt vatten så väljer säkert många det för att det är enklare, resonerar Gösta Hammarberg.
Visby hamn har jämförelsevis liten kapacitet, cirka 20 kubik per timme, vilket beror på ledningsnätet, men det borde inte vara något hinder enligt Hammarberg. För exempelvis Birka innebär det en pumptid på cirka sju timmar vilket är i stort sett den tid fartygen ligger i hamn.
De allra största fartygen, de som måste lägga sig ute på redden, måste däremot lösa sin avloppshantering själva.
-Jag vet inte hur de gör i den turn around-hamnen där de byter passagerare. Många gör ju det i Köpenhamn, några i Kiel och på andra ställen. Många tar nog i land det där, men många kör nog ut det på internationellt vatten där man får göra det.